tirsdag

Det gikk.

Søndags formiddag satt jeg i senga på rommet mitt med vondt i magen, og jeg vurderte å ringe mamma for å si at jeg hadde veldig lyst til å sykemelde meg de ukene som er igjen før juleferien. Jeg hadde det så lite godt med meg selv, at det virket som et bra alternativ. Ikke møte det som jeg innbilte meg ville skje, ikke være en kriger, gå utenom utfordringene, krype under dyna og forbli skilpadde- Annika en stund til. Bare litt. Bare i tre uker. Noen ganger trenger jeg å være denne skilpadda, har behov for å trekke meg inn i skallet mitt, men det må ikke være for lenge. Da går det galt. Og innerst inne er jeg klar over at tre uker i skilpaddetilværelsen ikke er bra for meg. Tre uker hjemme, tre uker i senga, tre uker på facebook og med F5 knappen under den ene fingere, noen timer på treningssenteret i uka- før det også ville sagt stopp. Ligger jeg mye hjemme, mister jeg både energi, stå- på vilje, og livskvaliteten min blir mye dårligere. For mye tid alene med meg selv og mitt eget hode som det eneste selskapet, har en tendens til å forverre tilstanden min.

Så.. jeg bestemte meg for å dra tilbake til skolen i går. Bestemte meg for å gå. I går og i dag og i morgen. Prøve, teste ut, se hva som skjer. Går det ikke, så går det ikke. Da kan jeg i alle fall si at jeg har prøvd.  Heldigvis var humøret litt bedre på søndagskvelden etter Ingers post- it lappeklistring som i seg selv var ganske så morsomt, julepynting av huset og pynting av et 123 pekkerkakehus- byggesett fra Spar. Det gjorde slik at det ble litt lettere for meg å legge meg på kvelden, og å stille meg inn på "i morgen skal jeg på skolen" modus.

Det gikk. Jeg sto opp, jeg kledde på meg, jeg tok bussen til skolen og jeg var der hele dagen. Det gikk bra. Bedre enn forventet; alle de skrekkelige tingene jeg hadde sett for meg, kom ikke. Jeg fikk ingen kommentarer om den "store" forandringen som har skjedd med meg i løpet av oktober og november, noe jeg hadde vært fryktelig redd for. Ingen sa noe. Alt var som det pleier å være, og når alt kommer til alt, var det helt greit.

Men det er vel egentlig også det eneste. Det gikk plutselig opp for meg; da læreren min begynte å snakke om oppgaven vi skal levere inn i neste uke- en praksisoppgave- at skolen er og blir et stressmoment for meg. Jeg mestrer skolen, jeg får det til, men dette stresset, det mestrer jeg ikke så alt for bra og så er jeg ikke så flink til å kjenne på det heller. Jeg tror alltid at jeg kan klare alt til siste slutt, helt til kroppen blir svimmel og verden begynner å snurre.
For øyeblikket danser stresshormonene fremfor øynene mine, jeg har nok å gjøre, mye å gjøre, selv om det er mindre enn det som var før praksisperioden. Det er nok, evig nok. Spesielt når ting er så vanskelig som de er.

Om tre uker er det juleferie. Jeg klarer det.

4 kommentarer:

Linn Karin sa...

Dette klarer du annika! har selv vært i samme situasjon som deg. I tilfriskningsprosessen fra anoreksia begynte jeg på skolen på helse og sosial. Har krevd myyye tilrettelegging og perider m pause, men bvær sikker - dette KLARER DU! Et råd er at du er helt ærlig med lærer og studierådgiver om din situasjon og bare det kan hjelpe deg mye! Nå er jeg inne i 6året på videregående for har delt opp skoletiden, men er snart ferdig. Begynt som lærling, men ble nylig sykmeldt og det ble ordnet m permisjon fram til august pga helse. Dette SKAL DU KLARE!!!!!!!

Anonym sa...

Det er ikke lett å legge fra seg stress,eller roe ned,selv om man innerst inne vet at ting vil gå bra til slutt,man får gjort det man skal.
Jeg har tenkt samme tanke som deg,om jeg bare skal ta juleferie allerede,ta pause,slappe av,ikke gjøre noe,men jeg tror jeg hadde blitt gærn av det..så jeg tror vi må holde ut 3 uker til begge to,og det greier vi vesla :)

klem

Cathrine sa...

Jeg blir så inspirert av deg!

Anonym sa...

Gud, jeg kjenner på akkurat det samme du beskriver! Hvert minste lille jævla ord. Vit at du ikke er alene!
Og jeg som deg, tror også at jeg klarer 3 uker til. Jeg som deg har også tenkt i mitt stille sinn om sykemelding.
Men vi greier det Annika! Tre uker og velfortjent pause! ♥

Related Posts with Thumbnails

Annika

Skriverier: Mai 2008 - mars 2012.


Kontakt

annika_alexandersen @hotmail.com



Bloglovin'

Follow La vita e bella
Follow La vita e bella

Blog Archive