onsdag

Tankefeller.

teksten/ informasjonen om tankefeller under, er noe jeg fant da jeg så gjennom noen papirer på rommet i leiligheten her om dagen. arket fikk jeg av en behandler et eller annet sted for en del år tilbake - tror det må ha vært av min kjære behandler L på BUP, og jeg husker at jeg på et eller annet tidspunkt forsto at jeg hadde fått arket av en grunn: tankefeller var tydeligvis et stort problem for meg og det er det fortsatt, bare i litt mindre grad. tenkte jeg skulle presentere tankefellene for dere. Tankefeller er som ordet sier, feller man går når man tenker. 


1. Alt - eller- intet tanken. Du tenker i ekstreme kategorier: svart eller hvitt. Dersom noe du har gjort ikke er helt perfekt er det fullstendig mislykket. Det eksisterer bare to kategorier: perfekt eller mislykket.

2. Overgeneralisering: Du ser en isolert hendelse som et vedvarende mønster av for eksempel mislykkethet.

3. Psykologisk filter: Du plukker ut en negativ detalj fra en helhet og tenker kun på den til du får et negativt syn på helheten.

4. Diskvalifisering: Du bagatelliserer positive erfaringer gjennom å insistere på at de av en eller annen grunn ikke skal regnes med. På denne måten kan en negativ atferd opprettholdes på tross av at den er helt i strid med hverdagserfaringer.

5. Forhastede slutninger: Du tolker negativt på tross av at det ikke finnes fakta som på overbevisende måte støtter tolkningen.
a) tankelesning. Du antar uten noen spesiell grunn at noen reagerer eller tenker negativt om deg, og du bryr deg ikke om å undersøke om antagelsen din er riktig.
b) Du forventer at hendelser skal bli kjedelige eller gå dårlig. Du er overbevist om at forventningen din er 100% sikker.

6. Forstørring/ forminskning: Du overdriver betydningen av ting og toner ned betydningen av andre ting til de er helt betydningsløse. Dette kalles forstørrelsesglass trikcet.

7. Følelsesmessige tanker: Du antar at dine negative følelser nødvendigvis viser hvordan ting er. "jeg føler meg verdiløst - derfor er det sånn at jeg er det."

8. Etikkering: Istedenfor å erkjenne dine feil og mangler setter du i stedet en negativ etikett på deg selv, for eksempel: "jeg er et fullstendig mislykket individ."

9. Personalisering: Du ser på deg selv om årsaken til negative ytre hendelser som du faktisk ikke på noen måte kan være ansvarlig for. "Din samboer ser trist og lei ut, og du tenker med en gang at det er du som gjør ham trist og lei seg".



3 kommentarer:

Bensanne sa...

ja de, ja. De har vi også fått på Capio ;-)

Sissel sa...

Dette var lett gjenkjennelig gitt... :P

valiumsvalsen sa...

Ler av flauhet her nå, kjente meg igjen i samtlige..

Related Posts with Thumbnails

Annika

Skriverier: Mai 2008 - mars 2012.


Kontakt

annika_alexandersen @hotmail.com



Bloglovin'

Follow La vita e bella
Follow La vita e bella

Blog Archive