fredag

For å overleve.


"Jeg opplevde den fysiske smerten som enklere å mestre enn den psykiske. Fysisk smerte kan ofte lokaliseres, man kan lindre den med forholdsvis enkle midler, og man kan se på det konkrete såret om det er ekstra ille eller om det er i ferd med å leges. Jeg ville ikke at noen skulle kunne si til meg:
 - Du ser så frisk ut!
Man vil ikke bli tatt for å være noe man ikke kjenner seg som. Et stort sår på armen ble en annen måte både å uttrykke og kjenne smerten på.  Og den ytre smerten stjal fokus fra den indre smerten, samtidig som jeg syntes at den var lettere å håndtere."


I går fant jeg den nyeste boka til Sofia Åkerman på skolebiblioteket. "For å overleve - en bok om selvskading." Den er utrolig bra! ANBEFALES.

5 kommentarer:

Anónimo sa...

Den er kjempebra!
Har skrevet ned ting fra den også, som blandt annet forskjellige strategier :-)

Tonje sa...

Den er utrolig bra. Boken om selvskading. Jeg har lest den selv også.

Og ja... det er så utrolig mye lettere å takle fysisk smerte, enn den psykiske. Man VET liksom at den fysiske smerten vil forsvinne på et tidspunkt.

Marthe sa...

Håper boken kan være en hjelp på veien <3

Anonym sa...

Fysisk smerte er lettere å forholde seg til, årsak --> virkning. Smerte innen i fra er mye vanskeliger å forstå..

Anonym sa...

Jeg må snart få meg til å lese den, jeg har snakket om det i sikkert et år ;) Har du lest Selvskading - en praktisk tilnærming, av Svein Øverland? Den syns jeg var glimrende god, startet å lese den kl 23 på senga, ble liggende til kl 05 til den var lest ut ;) Dog, Svein er jo psykolog, så han bidrar ikke med egenerfaring på samme måte som Sofia gjør, men han bruker eksempler og historier fra sin praksis, pluss sine egne opplevelser av det. Les denne teksten, den gjør inntrykk på meg: http://psykologivirkeligheten.blogspot.com/2011/06/minner-og-drmmer-skli-i-blod.html

Related Posts with Thumbnails

Annika

Skriverier: Mai 2008 - mars 2012.


Kontakt

annika_alexandersen @hotmail.com



Bloglovin'

Follow La vita e bella
Follow La vita e bella

Blog Archive