torsdag

The Butterfly project Ƹ̴Ӂ̴Ʒ

diktet under leste jeg for mange, mange år siden. på den tiden der jeg hadde egen bruker på dikt.no ,
i en alder av fjorten. på den tiden hadde jeg det veldig, veldig vanskelig og diktet har betydd mye for meg.


TIL EN SELVSKADER

Merker på en arm, 
som kart over et liv
du selv har valgt å leve
i svart hvitt- negativ

Skalpell, barberblad, kniv
speilbit, glass og salt
redskaper til smerte
som en lydløs straff for alt

Dine pinsler er private 
det synes du å mene
men jeg vil så gjerne hjelpe
så du slipper gå alene

Presset fra en selv
er den tyngste bør å bære
håp og tusen drømmer drømt
om alt du ønsket være

Men hør meg, kjære søster
på det jeg har å si
du trenger ikke streve, 
for du er alt du vil bli

Det er knivens skarphet 
som gjør dronningen til narr
for du har all verdens styrke
men du bruker den på arr.




selvskading er, som jeg har nevnt tidligere også en del av min historie. dessverre. selv om jeg ikke lengre kategoriserer meg som "selvskader", er jeg enda ikke tørrlagt. ikke er jeg friskmeldt fra det heller. min historie om det hele kan jeg heller kanskje skrive om senere hvis det er av interesse.

for noen dager siden ble jeg presentert for et prosjekt som kalles "the butterfly project". dette er kort sagt ett opplegg for mennesker som skader seg selv på en eller annen måte, for personer som har holdt på med det og mennesker som kjenner noen som driver med selvskading. Prosjektet er unikt og rimelig fantastisk.
"The Butterfly project" har blitt opprettet for selvskadere som føler at de er klare for å gi slipp på selvskadingen og trenger motivasjon til å klare det.

Ideen er enkelt: man tegner en sommerfugl på kroppen - de stedene man ønsker eller pleier å skade seg selv. Hvis sommerfuglen forsvinner uten at man har laget sår eller gjort andre ting mot sin egen kropp, har sommerfuglen overlevd og dratt sin vei.


The Butterfly Project" går ut på dette:
- Når du føler for å skade deg, bruk en pen eller en tusj og tegn en sommerfugl på stedet du vil skade deg på, og gi den navnet til en du er glad i og som vil se deg frisk.
- Ikke fjern sommerfuglen, men la den bleke bort naturlig. Hvis du skader deg selv før sommerfuglen er borte, har du "drept" den.
- Du kan ha så mange sommerfuggler du ønsker, men du kan ikke skade deg før alle er helt borte, da vil dem alle dø. 
- Om du ikke er selvskader kan du likevel tegne en sommerfugl på huden for å vise støtte for dem som er det.


bildet er googlet. 

Mer om prosjektet kan leses her og her


Jeg tør. Gjør du?


2 kommentarer:

Heltinne sa...

Liker, liker, liker!

Skulle ønske jeg hadde fått vite om dette i mars/april. Kunne sikkert ha forkortet tilbakefallet mitt da. Men nå er det arr, og ingen sår - so I got through it!

Marthe sa...

<3 <3 <3

Related Posts with Thumbnails

Annika

Skriverier: Mai 2008 - mars 2012.


Kontakt

annika_alexandersen @hotmail.com



Bloglovin'

Follow La vita e bella
Follow La vita e bella

Blog Archive