søndag

Braliv & en søndag på gulvet er ikke verdens undergang.

Først: Mange både misbruker og misoppfatter ordet BRALIV eller braliv, som det også kan skrives. Så, jeg tenkte at det kanskje er på tide å definere det. Spesielt med tanken på at adressen til bloggen min faktisk er annika-braliv.... Hvordan man skriver ordet- store bokstaver eller små, i fet, kursiv eller understreket skrift, avhenger av hva man vil uttrykke.

Ordets opprinnelse er jeg usikker på, og det eksisterer ikke i norske ordbøker, men jeg begynte i alle fall å bruke det høsten 2006, et mindre godt år- på den tiden da jeg var ferdig med et skrekkelig år i 10.klasse og begynte på Medier og Kommunikasjon fordi jeg ville skrive. Særlig. Min samarbeidspartner i herligheten, Silje, og jeg, benyttet oss av ordet BRALIV (store bokstaver, gjerne uthevet for maksimal effekt) i alle sammenhenger og situasjoner som ikke var så mye å rope hurra for.

Bare for å forklare: bra liv og braliv er ikke det samme. Eksempel: Å ha et bra liv, er å ha nettopp det. God livskvalitet; meningsfylte dager, liv og livslyst og hva som hører med. Mens braliv derimot er det motsatte. Å ha et braliv betyr ikke at man har elendig livskvalitet, men at livet kanskje ikke er helt som man ønsker eller vil. Dager der jeg bare sitter på laptopen og oppdaterer facebook uten noe minneverdig har hendt, dager der jeg ligger i senga og sover bort timene, gråter etcetcetc - det er braliv dager uten like. Braliv er noe som brukes i mindre gode sammenhenger.

Braliv er stort sett synonymt med å ikke ha et "liv" i det hele tatt (nåja, vi har jo alle et liv, Inger sendte meg en wikipedialink som definerte LIV bare for å forklare at jeg faktisk har et, men dere skjønner tegninga)

Så, man kan jo spørre seg selv hvorfor bloggen min har nettopp braliv som adresse? JO. Da jeg opprettet denne bloggen, hadde jeg det jeg liker å kalle "Ikke et liv". Null livskvalitet, nada og nothing. Og jeg trodde det kom til å fortsette slik for evig og alltid. Det gjorde det jo ikke.

PS: hvordan man velger å bruke braliv er selvsagt opp til en selv, men dette er altså min definisjon på ordet.
Ja, så vet dere det.


Og så var det denne søndagen, da...

ingenting. hadde planer som innebar skolearbeid og lekser og sånn både her og der. ingenting ble gjort. var hjemme hos mamma og pappa. spiste middag. etterpå ble lillesøster med meg hjem og vi gjorde lekser på gulvet.

iherdig lesing i samfunnsfagboka. eller ikke? 3.forsøk i dag, leste i en evighet. de to andre gangene sovnet jeg.
egentlig er ikke skolearbeiddagen ferdig. jeg må skrive om hjernehinnebetennelse og lage en powerpoint om hjernehinnene; pia mater og dua mater og whatsoever.

i morgen er det mandag. jeg skal ikke på skolen. jeg har snakketime klokken 13. må gjøre powerpoint og skrive ting. må få lest samfunnsfag. har prøve på onsdag i det politiske systemet og om norsk økonomi. alt jeg klarer å tenke på når jeg leser, er hva jeg skal stemme på til kommunevalget til høsten. høyre? venstre? jeg er ikke sosialist.

jeg gleder meg til onsdagen er overstått. til utdanningsmessa på torsdag. og til jeg skal reise til hammerfest med hurtigruta på torsdagskveld sammen med lillesøster og pappa for å besøke bestemor og bestefar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hvor mange år skiller deg og lillesøsteren din? Hun ser nesten eldre ut enn deg, hih :) Hun hadde fin genser, vet du hvor den er fra?

Annika sa...

det er seks år mellom lillesøster og meg :-) hun blir femten nå i mars.
genseren fikk hun i julegave hos meg for et par år siden, men jeg husker ikke hvor jeg har kjøpt den. Match, kanskje. Eller VILA :-)

Anonym sa...

Har aldri tenkt på at braliv betyr noe annet enn bra liv jeg...
Men heldigvis så har du jo dager innimellom nå som er mye bedre,og da har du jo faktisk et bra liv også,så nå er det kanskje blitt en dobbelbetydning?

klemmer <3

valiumsvalsen sa...

Jeg har lurt litt på hva braliv bety må jeg innrømme, så takk for informasjonen :) Smilefjes blir jo litt feil siden braliv er det motsatte av bra liv, men ja..

Lykke til med prøver og power point, hørtes stressende ut :o

Var det utdanningsmessa i Lillestrøm du var på? Jeg var der på onsdagen, skummelt.

Klem til deg^^

Related Posts with Thumbnails

Annika

Skriverier: Mai 2008 - mars 2012.


Kontakt

annika_alexandersen @hotmail.com



Bloglovin'

Follow La vita e bella
Follow La vita e bella

Blog Archive