fredag

Konstruktiv tenking.

 Det er tid for litt konstruktiv tenking på egenhånd. Selv om jeg har fått en behandler, er jeg ikke i gang med et ordentlig behandlingsopplegg; det finnes ingen foreløpige planer for hvordan ting skal foregå fremover - ingen fremdriftsplan, ingenting. Det er sånne ting som (for håpentligvis) kommer på plass etter hvert som jeg og behandleren min blir litt kjent med hverandre og han får et overblikk over situasjonen min. Tilstanden. Hvordan ting er.

Siden jeg ikke kan sitte rett opp og ned på stolen min, vente i det uendelige på at noe skal skje ut av det blå, må jeg ta tak i ting selv. I alle fall litt, om ikke annet. Før jeg sovnet en eller annen gang i natt, skrev jeg ned noen spørsmål jeg tenkte jeg skulle jobbe litt med i dag. Tidligere har jeg holdt på med kognitiv terapi i flere runder, så har litt forståelse for hvordan det foregår. For meg fungerer den typen terapi veldig godt: det er den kognitive terapien som har vært med på å hjelpe meg til å endre tankemønsteret mitt, se ting på en annen måte og i de periodene jeg har jobbet aktivt med den typen behandling, har jeg lært mer om meg selv enn det jeg har gjort i andre sammenhenger. 
Så hvorfor ikke gjøre litt på egenhånd? Prøve litt selv? Det tar tid, men jeg har ingenting å tape. 

Kognitiv terapi er en terapiform som retter oppmerksomheten mot det mennesker tenker om seg selv og sine vanskeligheter, og hva dette betyr for at de utvikler psykiske problemer.

Bildene ovenfor er tatt med mobilen min og kvaliteten er ikke så mye å skryte av. Dessuten er flere av setningene dårlig formulerte, men... spørsmålene jeg har store planer med å jobbe med i dag er:
  • Hvordan er situasjonen?
  • Hvorfor blir det slik?
  • Hva føler jeg: i øyeblikket/ tiden etterpå/ før/ ellers?
  • Er det noe som gjør enkelte ting vanskeligere enn andre?
  • Hva er positivt her og nå? Noe jeg kan lære av det?
  • Er det noe som kan være med på å gjøre ting lettere?
  • Hvilke årsaker/ting/noe kan være motiverende? (hva kan gi motivasjon?)
  • Hvordan kan dette være med på å bygge opp motivasjonen?
  • Hva trenger jeg hjelp til?
  • Hva har jeg behov for?
Jeg har planer om å gjøre et forsøk på å kartlegge min egen situasjon. Eller, gjøre et forsøk på å se hvorfor noen ting blir som de blir. Finnes det noen konkrete årsaker? Er det noe som er med på å utløse det eller det? Og hva er problemet? Hvorfor er ting så vanskelig? Hva gjør ting problematisk?

Det er ikke lett. Ikke i det hele tatt. Men jeg skal prøve likevel. Kan umulig gjøre noen skade, og for alt jeg vet, kommer det kanskje noe godt ut av det hele. Det er i alle fall det jeg håper på.

0 kommentarer:

Related Posts with Thumbnails

Annika

Skriverier: Mai 2008 - mars 2012.


Kontakt

annika_alexandersen @hotmail.com



Bloglovin'

Follow La vita e bella
Follow La vita e bella

Blog Archive