søndag

Ja det är släckt överallt men jag tror att våren kommer snart.

For noen dager. For noen fine, kaotiske, slitsomme, krevende, utfordrende og fantastiske dager! Jeg og Inger har holdt på å gjøre leiligheten beboelig hele uka; hun har vært sjåfør og kjørt både meg og allverdens ting hit og dit, vi har båret, løftet, montert, demonert, pakket inn, pakket ut og alt som hører med når man skal forflytte seg fra et sted til et annet. Etter mye om og men; timer med frustrasjon for at det så ut til at all ryddingen og kastingen aldri ville ta slutt, ser jeg endelig et ganske så stort lys i enden av tunellen. Skolen begynner på onsdag, så det kunne ikke passet bedre.

I natt sov jeg på det nye rommet mitt for første gang. Inger flyttet inn på "ordentlig" tidligere i uka, men siden det har vært så mye å gjøre hjemme hos mamma og pappa (de har vært på ferie, passe hunden, rydde ut av "pikerommet" etc.), har jeg ikke hatt muligheten til å gjøre det samme. I stedet for har jeg flakket frem og tilbake mellom Kvaløysletta der familien min bor og Tromsøya, stedet jeg, forhåpentligvis, skal bo i alle fall i et år fremover. Jeg satser på det. Både det at jeg er på plass et sted der jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å trives, og det at jeg virkelig vil begynne på skolen igjen, er to av de største motivasjonsfaktorene mine for øyeblikket. Får jeg ikke til maten eller greier å ta vare på meg selv, blir ingenting av det andre å gå noe særlig bra. Og det vil jeg virkelig det skal gjøre. Jeg ønsker å få det til. Jeg vil klare det! Jeg har lyst, først å fremst for meg selv, å bevise at jeg klarer å ta vare på meg selv, være voksen og litt ansvarlig og på samme tid leve som ungdommer flest. Leve. Være. Takle nedturene som kommer på veien, sette pris på de gode dagene, holde fokus og se fremover i stedet for å hele tiden vende blikket tilbake på det som har vært. Akkurat nå har jeg bare gode følelser og tanker for det hele, ingen baktanker, ikke noen kvelende ambivalens noe som absolutt er et godt tegn.

Her om dagen, da jeg trasket opp bakkene fra sentrum og til leiligheten med et stort speil under armen, i et tappert forsøk på å finne frem til bostedet mitt, oppdaget jeg at jeg ikke kjenner byen så godt som jeg trodde. Bare det å forflytte seg fra et sted til et annet i byen jeg har tilbrakt omentrent hele livet, har gitt meg et nytt perspektiv på ting. For øyeblikket ser jeg tingenes tilstand på en litt annen måte enn tidligere. Det er ikke en hemmelighet at jeg ikke har hatt så veldig lyst til å bli værende her av uttallige grunner, men antageligvis blir det ikke så ille som jeg så for meg for noen måneder siden.

Uansett. Bilder fra lørdag:
cd - stativet mitt. Veldig spennende, men det er en av de få tingene på rommet mitt som er sånn passe i orden. Karianne: ser du kubbelyset? Jeg har tatt det med meg. Hope. Det finnes alltid håp.


Ja. I går spiste Inger og jeg vår første middag sammen i leiligheten. Matutvalget er fortsatt ikke så mye å rope hurra for - burde være førsteprioritet, men det kommer på plass etterhvert. Ikke bare bare å huske på alt man trenger og sånn når ting er litt sånn på halv åtte.

siden det var tilbud på frossenpizza på Eurospar, slo Inger til og fylte (nesten) opp fryseren vår med denslags duppeditter. Så, for hennes del ble det en ordentlig slager av en velkjent "hybelmiddag": Grandis. Et riktig festmåltid!


jeg slo til med en eller annen hermetisk vegetarisk ratatouille som slettes ikke var så verst.
vi hadde naturligvis en kleskode for festmiddagen: nattbukse/joggebukse, store gensere, en bustete topp midt på hodet og litt gammel sminke rundt om kring i ansiktet. Alltid en slager!!!!!!

for noen dager siden bestilte jeg internett. En nødvendighet når man blant annet er ekstremt avhengig av facebook for å holde kontakten med omverdenen.

så... timene etter festmiddagen gikk til å lese avanserte bruksanvisninger på engelsk.

først så det riktig så lovende ut.
men... etter at jeg hadde gjort et mindre vellykket forsøk på å sikre nettet vårt,
sa tilkoblingen takk og farvel - gikk fra å gi gode signaler, til å bare bli "tilkobling: bare lokal."
Resultatet ble en kveld på det ustabile nettet til naboen. 

For noen dager siden, bestemte vi oss for å sjekke utelivet. Det er den såkalte debut - uka her, så vi antok at det kanskje kunne være litt morsomt. Til tross for et ikke så altfor festlig vors, ble det litt okei likevel.

det oppsto naturligvis noen komplikasjoner....
nei, det er ikke noe promille i bildet. Bare klesproblemer. Den typiske jentegreia.
for å lette på den heller labre stemningen, tok jeg noen fine bilder.
som i grunnen ikke var så ille.
dette var det det eneste presentable.

her får dere et bilde av gangen vår:
de brune skoene helt til høyre, kjøpte Inger på et loppemarked til 20 kr. Egentlig skulle vi handle noen nattbord, men en slem og rik voksen mann stakk av med de to eneste som var til salgs. Synes ikke det var spesielt trivelig: ordentlig voksne mennesker som sikkert har en ganske okei jobb, burde tenke på fattige studenter. Neida. Han hadde kanskje bruk for dem, men likevel. Jaja. Inger fikk i det minste et par sko. Det er da noe.

Morgendagen blir en lang dag. Jeg skal til Fredrikstad. Til Capio. Riktig nok skal jeg bare på et møte med diverse mennesker, men det blir likevel veldig rart. Det er åtte måneder siden jeg var der, og selv om jeg husker det meste av tiden min der, vil alt være annerledes. Jeg kommer ikke som pasient, men som en nesten hvemsomhelst besøkende. Tror det kan bli fint å treffe behandleren jeg hadde der og personalet igjen, men jeg gruer meg også. Veldig. Alle mulige tanker flyr igjennom hodet mitt hele tiden. Jeg vet jeg ikke har endret meg så mye siden den gang, likevel... forhindrer det ikke tusentalls av bilder av hvordan jeg burde og skal være når jeg ankommer. Går nok greit.

Ned og opp igjen samme dag. Fly 0645 i morgen, SAS - frokost, to timer på fly, en time på tog fra Oslo S, noen timer på møte, tilbake til Oslo, så Gardermoen og retur 1830.
Ja, jøss. Det kommer til å bli en interessant dag.

5 kommentarer:

Laila sa...

Det er kjekt å drive å flytte da,hvertfall å flytte INN,sette på plass tingfå orden. Kjempebra å lese at du er motivert,så da skal det nok bli veldig bra skal du se.Og når du bor med venninna di,så blir det også mye enklere. Du har støtte og motivasjon sammen med henne,jeg tror dette vil bli veldig bra for deg :)

Lykke til med møtet i morgen da,blir sikkert rart,men sikkert godt samtidig. Du er ferdig der,du har kommet deg videre :)

klem

Mari sa...

Tenker masse på deg, og håper hybellivet blir like morsomt og slitsomt som alle skal ha det til:)

Elin sa...

Eg likte kleskoden for festmiddagen!!!

Marit sa...

Hei! Håper du klare det fint! Jeg har tro på deg;) Stå på!!

Jeg gleder meg skikkelig til å flytte helt ut.. Det ser så kjekt ut!! :)

Har selv nettopp flyttet til Tromsø for et år.. Vet du om det finnes noen bra treningsmuligheter her på Tromsøya ? :)

Ha en fin kveld! :

Marit sa...

Hei! Håper du klare det fint! Jeg har tro på deg;) Stå på!!

Jeg gleder meg skikkelig til å flytte helt ut.. Det ser så kjekt ut!! :)

Har selv nettopp flyttet til Tromsø for et år.. Vet du om det finnes noen bra treningsmuligheter her på Tromsøya ? :)

Ha en fin kveld! :

Related Posts with Thumbnails

Annika

Skriverier: Mai 2008 - mars 2012.


Kontakt

annika_alexandersen @hotmail.com



Bloglovin'

Follow La vita e bella
Follow La vita e bella

Blog Archive