lørdag

Søvn.

I det siste nummeret av medlemsbladet til ROS står det en interessant artikkel om søvn. Søvnen min har vært så som så i flere år, og i perioder mer problematisk enn andre. Som alle med søvnvansker vet, er dette fryktelig irriterende og på lang sikt kan det bli et stort problem. Jeg kan ikke fordra å ligge våken kveld etter kveld, flerfoldige netter i uka mens det virker som om jeg aldri i verden kommer til å sovne. Det går i Valerina natt, Valerina forte - noe som fungerer over kortere tid, men som ikke har noen virkning i det hele tatt hvis ting virkelig blir på en snurr. Før jeg dro til Irland i mars, mannet jeg meg endelig opp til å be legen om noe å sove på. Det fungerte. Men nå, når jeg er hjemme igjen slipper jeg på et magisk vis å bruke noe som helst!

Uansett. Jeg lærte et og annet av denne artikkelen i ROS bladet.
...Trodde du at en god natts søvn betyr at du sover tungt og uvabrutt? Det er en vanlig, men feil oppfatning. Faktum er at søvnen går gjennom ulike faser i løpet av natten. Det er normalt, og er med på å holde oss friske. De fleste vil kunne tåle å få forstyrret søvnen sin en gang i uken, men gjentatte søvnforstyrrelser har en skadelig effekt.
Ja, jøss. De skadelige effektene av søvnmangel har jeg vært så heldig å få oppleve. Det er ikke mye å rope hurra for når livskvaliteten blir forferdelig, når man er nødt til å holde seg borte fra skole og jobb fordi man ikke fungerer, miste konsentrasjonen og gå daglig rundt i ei eneste suppe fordi kroppen ikke får slappet av.

- ...De fleste av drømmene våre finnes i REM - søvnfasen (Rapid eye movements). Tiden fra du har sovnet og frem til den første perioden med REM-søvn, kalles søvn-latens. Normalt varer denne fasen omlag 90 minutter, men hos mennesker med psykiske lidelser er den kortere.

- .... For enkelte mennesker er hele søvnfasen forskjøvet. Det fører til at de har vanskelig for å sovne om kvelden, og ligger gjerne våken til langt på natt. En person med forsinket søvnfasesyndrom kan derfor sove til langt ut på dagen hvis de ikke blir vekket. Tilstanden er særlig vanlig hos unge. Personer med forsinket søvnfasesyndrom må følge strenge rutiner. Denne tilstanden kan blant annet forekomme hos mennesker som er deprimerte.

- ...Har du problemer med å sovne, sover urolig, våkner tidlig om morningen og/eller har dårlig søvnkvalitet, kan du lide av det som på fagspråket kalles insomni. For mange med insomni er det typisk at de er trette i timene før sengetid, men våkner med en gang de kommer under dynen og har store vansker med å sovne. Mange opplever at det er enklere å sovne når de ikke prøver på det, på sofaen eller foran fjernsynet.

- ... I innsovningsfasen kan det strømme på med mange tanker og du klarer ikke å koble ut. Noen vil også merke dete som økt spenning i kroppen. Depresjon regnes som den vanligste enkeltårsaken til lanvarige søvnproblemer. Det er vanlig at problemene med å sove svinger i takt med de psykiske symptomene. Når den psykiske tilstanden er bra er også søvnen normal, og når den psykiske tilstanden er dårlig, er søvnen det også.

- Spiseforstyrrelser og søvn: Personer med anoreksi kan utvikle insomni, særlig ved stor grad av undervekt. Det kan skyldes at sulttilstander ofte resulterer i såkalt "matbolsk stress" som fører til reduksjon av dyp søvn og avbrytt søvn. Hos noen kan insomni komme i følge med depressive symptomer. På den andre siden har mange med bulimi ofte ekstra lange søvnperioder etter overspising.

Gode søvnråd?
Disse har vi garantert hørt både en og to ganger, men i følge eksperter og mennesker som kan det, er det vissnok sant.
- Ha en fast døgnrytme, også i helgene
- Slapp av med rolige og positive rutiner hver kveld
- Vær mye ute. Sol og dagslys gjør godt for døgnrytmen
- Avslutt treningen minst to timer før du legger deg
- Spis et lett måltid på kvelden
Nja? I blant sover man bedre når man har litt mat i magen. Dessuten er det vanskelig å sovne hvis man er veldig, veldig sulten. I alle fall for meg.
- Slå av mobiltelefonen om natten
- Bruk ikke sengen til noe annet enn å sove og å ha sex.

Ja, så da lærte jeg i alle fall at insomni henger sammen med den psykiske tilstanden og når jeg tenker etter, stemmer det veldig. I perioder der jeg er fryktelig nedstemt/deprimert (med mindre jeg er så utbrent at jeg sover hele tiden) er søvnen helt skrekkelig. Det samme gjelder i perioder der maten er litt vanskeligere enn ellers. Hvis noen får det ROS-bladet i posten, anbefaler jeg å lese den artikkelen.

2 kommentarer:

Laila sa...

jeg er som deg,jeg sliter veldig med søvnen,og det som kom fram i denne artikkelen er ting jeg vet fra før av. Men jeg har snakka med psyk. min om søvn,og han sier: vel,hvis du sliter med søvn,så er det bare å akseptere at det er sånn,hvis ikke lager du deg en nytt problem,å la det plage deg at du ikke sover....eeehhh..javel..du har skjønt det liksom...han burde virkelig lest denne artikkelen,thats for sure.

Anonym sa...

åh, herregud! DET er jo meg beskrevet i detaljer!! før var jeg skikkelig sånn at jeg kunne sovne overalt nesten, men med en gang jeg la meg i senga så var det bare "Nei, nå bruser bare hele sirkulasjonen innvendig, så søvn blir uaktuelt!" Rart...

Related Posts with Thumbnails

Annika

Skriverier: Mai 2008 - mars 2012.


Kontakt

annika_alexandersen @hotmail.com



Bloglovin'

Follow La vita e bella
Follow La vita e bella

Blog Archive