torsdag

Det skjer ikke meg.

Da jeg bodde i Narvik gikk jeg ofte til legen. En gang da jeg satt på kontoret hennes, spurte hun meg om jeg noen gang hadde fått sjekket bentettheten min. Jeg, som på den tiden gikk ambulansefag, burde egentlig vite et og annet om skjelettet og bentetthet, men nei, det gjorde jeg ikke.
"Om jeg har sjekket hva...?"
"Bentettheten din. Skjelettet. For å sjekke om du er i faresonen for å utvikle osteoporose. Benskjørhet. Det vet du hva er?"

Ja, jeg var godt informert om benskjørhet, men nei, jeg hadde aldri blitt testet for noe i den duren. Jeg hadde blitt fortalt om jenter og kvinner med spiseforstyrrelser, som blir beinskjøre på grunn av underernæring. Får man ikke i seg kalsium og folat, blir skjelettet svekket. Akkurat det visste jeg, men selv om jeg var klar over at det er mulig å bli beinskjør når man har anoreksi, trodde jeg alltid at folk brukte det mot meg som en slags skremselspropaganda. Jeg tenkte, som jeg har gjort om så mange ting: "det skjer ikke meg." Farlige, skumle tanker. En av de tingene som er farlig med anoreksi, er at når man er alvorlig syk, gir man ofte  blaffen i om skjelettet svekkes, man driter i om ting blir sånn eller sånn: det eneste som betyr noe er å være tynn. Tynn nok. Problemet er bare det at man aldri blir tynn nok. Sånn var det i alle fall for meg: ingenting var spesielt viktig. Jeg kunne ikke se hjertet mitt, nyrene, lungene, skjelettet eller tarmene og derfor var de ikke viktige. Det var bare det som kunne sees som var av betydning, som for eksempel håret. Eller neglene. Eller huden. Men der, da jeg satt hos legen for hundrede og ørtende gang i løpet av den høsten, og hun begynte å pjatte i vei om skjelettet mitt, fikk jeg plutselig bakoversveis.
"Du vet du kan være i faresonen? Det er smart å sjekke det; se hvordan det står til med kroppen din. Jeg tenker at bentettheten din burde bli målt."

Jeg ble skremt. Bentetthetsmåling hørtes forferdelig ut og jeg så for meg den store sprøyta de stapper inn i ryggen på folk når man skal ta ryggmargsprøve. Å ta blodprøver og vaksiner er en ting, men å få ei tykk ekkel nål inn i et bein i kroppen? Aldri i verden! Jeg hoppet opp av stolen, ristet på hodet og sa nei så høyt jeg kunne. Da legen la ut i det vide og det brede om at det bare var en vanlig røngtenundersøkelse, sa jeg til slutt ja. Mer hørte jeg ikke om den saken og det ble ikke noe av det.

I ettertid har jeg tenkt mye på den undersøkelsen og etter jul tok jeg det opp med fastlegen min. "Har du ikke gjort det?" sa hun forbauset. Vi ble enig om at hun skulle sende en henvisning til Haukeland sykehus om hele greia, slik at jeg kunne få tatt den bentetthetsmålingen min. Jeg følte meg nesten litt teit der jeg satt og ba om å få komme til røngten, men så har det seg sånn at jeg bryr meg veldig om kroppen min. Jeg er kanskje ikke alltid så flink til å gi den nok av ernæring, men jeg vil virkelig at alt inni meg skal være som det burde. Jeg vil at alt skal fungere som det skal.

Frem til i dag hadde jeg glemt av hele greia. Da jeg sjekket posten min etter middag, fant jeg en fin liten konvolutt fra Helse Bergen, avsenderen til de fleste brevene mine, i posthylla.
"Innkalling til bentetthetsmåling på Revmatalogisk poliklinikk."  Jøss.

 så... neste neste fredag, 7.mai kl.1330
 skal jeg inn i en sånn


slik at menneskene som kan med dette, kan se hvordan innsiden av meg ser ut
 på en fin skjerm 


Det eneste problemet er at jeg er "dobbel booket". Jeg har nemlig legetime kl.13 samme dag, noe som ikke går. I morgen må jeg kaste meg over telefonen og endre på legetimen min. 

2 kommentarer:

Solveig Irene sa...

Masse lykke til på bentetthetsmålingen! Har vært på det selv, og ting sto ok til da. Men det var for en god stund siden, så jeg har tenkt tanken på om det fremdeles er ok eller ikke.
Får håpe det. Og jeg håper for deg også!

Sv: Det er veldig godt at det finnes bevis på at det er mulig noen ganger. Godt at hvis man bare ser seg rundt, så får man vite at andre har klart det. Da er det mulig for oss også.

Tålmodighet er virkelig en dyd. Ting skulle så gjerne blitt bra NÅ. Men neida, det tar tid. Jeg prøver å ta en dag om gangen, og holde ut.

Takk for at du deler :)
Klem!

Laila sa...

Jeg har også tatt en sånn sjekk. Så kan si at det ikke finnes skummelt i det hele tatt. Bare pass på å ta ut pierciger om du har oe sånt på kroppen,det ødelegger skanningen,haha,det gjorde det til meg. Det tar litt tid før den får skannet gjennom hele kroppen også,så best å fjerne alt sånn,så du slipper å ligge der ekstra lenge.

<3

Related Posts with Thumbnails

Annika

Skriverier: Mai 2008 - mars 2012.


Kontakt

annika_alexandersen @hotmail.com



Bloglovin'

Follow La vita e bella
Follow La vita e bella

Blog Archive