søndag

Det er min dag i dag.


I dag ga datamaskinen min meg nærmest hjerteinfarkt: den fungerte ikke som den skulle, skrudde seg av i det jeg slo den på og ja, jeg trodde den var død for en god stund fremover. Min kjære følgesvenn igjennom ukene på Capio, ferier, timer som går fryktelig sakte, triste dager, gode dager, den første halvdelen av skoleåret - hele prosessen jeg har vært igjennom og dagene i dag - kveld. Det er utrolig hvor avhengig man blir av teknologiske duppeditter.
Til tross for en lettere forkjølelse, lever den nesten som den skal.

Gårsdagen var så som så. Den begynte kjempefint, utviklet seg til noen tårer på puta og ble til slutt ganske så okei.

Dette er en slik dag der jeg får gjort det meste jeg skrev på lista over "søndagens gjøremål" i natt. Jeg har vasket klær, jeg har skrevet pakke og handleliste til Irlandturen, jeg har blitt ferdig med den Irske Mytologien som har tatt en halv evighet, jeg har svart på mail, jeg har ordnet opp i småting som jeg burde ordnet for en stund siden og ting er sånn passe der jeg vil at de skal være. Det føles bra.
I dag føler jeg meg... ja, jeg finner ikke helt det riktige ordet. Flink, kanskje. Jeg stirrer Elefantstemmen inn i øynene, sparker ham i baken, roper tilbake og joda, det fungerer. Han ser på meg med stygge øyne som gjør litt vondt, men han har i alle fall halene mellom beina. I dag får jeg til. Dette er min dag. Dette er en ordentlig søndag i slaskeklær og med håret til alle kanter. En søndag der jeg dusjer lenge i alt for varmt vann, bruker haugevis med bodylotion, lakker neglene røde og trivelige ting.

Det var fint med en tur på kino i går.

3D - briller slår aldri feil. Siden jeg ser ut som et insekt i dem,
har jeg fryktelig lyst til å gå på jakt etter noen solbriller
som ser slik ut.

I morgen er det nok en DPS - dag. Det er den siste timen jeg har på over fire uker, noe som kan bli ganske så interessant. Jeg har mange ting jeg må huske på og det er så mye som må ordnes. Spesialisterklæring til fylkeskommunen i Troms, slik at det kanskje er en mulighet for at jeg får skoleplass her i Bergen.
Og det store spørsmålet: hva gjør jeg fra mai til slutten av august? Skolen slutter 13. mai og jeg har ikke noen form for oppfølging i Tromsø. Det å prøve og få en plass ved voksenpsyk. poliklinikk er et forsøk som er dømt til å mislykkes. Sist gang behandleren min på Capio sendte en henvisning, fikk jeg beskjed om at det ikke var noe poeng i det siden det ville være over så kort tid og at det ofte var over 18.måneders ventetid.
Når man ikke er veldig dårlig lengre, havner man langt bak i køen og det er for så vidt greit nok. Det finnes mange mennesker som trenger mye mer hjelp enn meg og jeg har vært veldig heldig siden jeg etter mye om og men fikk den hjelpen som var passet meg.
Selv om man ikke skal gå i behandling for evig og alltid, og selv om man før eller siden må være uten psykolger og forskjellige mennesker, vet jeg at jeg ikke er klar for å stå helt alene så lenge.
Men. I dag er jeg optimist og i dag tror jeg på det som alle pleier å fortelle meg: "Du må senke skuldrene litt, Annika. Det pleier som regel å ordne seg." 
Det gjør jo det. Problemet med hva jeg skulle gjøre fra høsten 2009 ordnet seg, behandlergreia ordnet seg, problemet med fastlegen ordnet seg og mange av de andre tullete bekymringene mine har forsvunnet. Så... det finnes nok ei løsning på dette også.


1 kommentarer:

Laila sa...

så bra at du klarer å ta vare på dagen,go gjør den til din.spark hardt tilbake og la oss håpe det tar en stund til den kommer tilbake igjen.

kjekt du kosa deg på kino i går da,kan tenke meg filmen ble helt konge i 3D.

Related Posts with Thumbnails

Annika

Skriverier: Mai 2008 - mars 2012.


Kontakt

annika_alexandersen @hotmail.com



Bloglovin'

Follow La vita e bella
Follow La vita e bella

Blog Archive