tirsdag

Dagens post.


En gang før jul ringte det ei dame fra et av disse reklameselskapene som selger idiotiske ting som man ikke har bruk for og som lurer deg til å tegne flerfoldige abonnenter som du binder deg til uten å få bli opplyst om det. Periodevis blir mobilen min nedringt av disse menneskene som skal prakke på meg all verdens ting og tang som jeg ikke på noen måte kan dra nytte av. ”Superbillige” mobilabonnement, supervitaminpiller som skal kurere alle verdens helseplager, støvsugeposer, abonnement på truser og sokker, og ja, slike ting som det der
Dette er resultatet etter et halvår med internettkonkurranser og fjollete spørreundersøkelser om hvor mange filmer jeg ser i uka osv. som eneste tidsfordriv. Det var nemlig det jeg drev med etter jeg hadde sluttet på medier og kommunikasjon, og i stedet for å svare på telefonene fra oppfølgingstjenesten som ligger under NAV, svarte jeg på hundrevis av internettspørsmål uten mål og mening. Smart som jeg er og var (spesielt på den tiden) la jeg telefonnummeret igjen mitt over alt. Det er ikke alltid så enkelt å få med seg hva alle disse menneskene prøver å selge deg – de snakker ikke akkurat veldig tydelig. En gang takket jeg ja til å få et halvårsabonnement på en eller annen supervitaminpille.  
Denne damen som ringte meg før jul, gudene må vite hvilket firma hun hørte til, hadde et spennende budskap og et superfint tilbud til meg.
 ”Hei og hallo og tjollahei! Du var med på en blablabla undersøkelse om dadidadida…” sa hun. ”Jaha?” svarte jeg, som så klart ikke husket at jeg hadde vært med på noen undersøkelse i løpet av det siste året. Jeg hadde og har fått bedre ting å fordrive tiden med.
”Ja, det har seg slik. Du har vunnet fire numre av bladene COSTUME og WOMAN!!!!!”
”Jaha??”
”Dette er virkelig et bra tilbud! Du får fire numre gratis og en flott mascara fra Isadora,” messet hun, før hun fortsatte med: ”179 kr for den mascaraen da, så klart. Men ellers er resten av abonnementet gratis. Du må bare huske å si det opp med en gang du får det første bladet. Gjør du ikke det, blir du bundet til et år.”
”Jaha????!?” Det passet utrolig bra. Spesielt siden jeg ikke leser slike blader lengre. Jeg kjøper kun kryssordblad; det er de enste bladene som ikke bare blir liggende. Dessuten er Costume et av de verste bladene som finnes når det kommer til å dra frem usunne forbilder. Den eneste reaksjonen som kommer fra min side er fullstendig raseri. Ufattelig stygt og forferdelig. Man kan til og med se hvor døde og ulykkelige disse menneskene er. Det hele gjør meg trist. Og Woman er ikke annet enn uinteressant.
”Så da sier du ja, da?”
”….”
”Da sier vi det. Det kommer en bekreftelse på dette på mobilen. Samtalen er registrert på et lydbånd.”
Så der satt jeg med en nytegnet avtale på blader jeg ikke leser og som det i tillegg viste seg at jeg måtte betale ganske mye i porto for. Det tok måneder før jeg fikk mascaraen som ikke engang var Isadora men Max Faktor. Ikke at akkurat det gjorde så mye. Mascaraen var ganske bra.
Ja da. Jeg får fortsatt disse bladene i posten og i dag fikk jeg nok et nummer av både Costume og Woman. Inne i innpakningen til det ene bladet fikk jeg til og med en invitasjon til en undersøkelse. ”DU ER EN AV DE FÅ UTVALGTE TIL Å TESTE UT DEN NYE SLANKEPILLEN PÅ MARKEDET! DET ER DOKUMENTERT EFFEKT OG DU FÅR EN HUDPLEIESERIE TIL 2500 KR MED PÅ KJØPET. DETTE ER ET KUPP!”
Magesekken min vrengte seg i avsky. Det eneste jeg følte for var, bokstavelig talt, å kaste opp. Ikke for noe annet enn at jeg ikke forstår hvordan de kan sende ut slik reklame sammen med et blad som har relativt unge mennesker som målgruppe. Det å bli prakket på slike reklamer over alt er noe av det som gjør meg mest irritert og sint her i verden. Nei, man kan selvfølgelig ikke unngå å bli utsatt for slike ting og det er noe man må venne seg til, men likevel. JEG BLIR KVALM OG RASENDE.  
Resultatet ble: se bildet. Jeg skal rett og slett skrive et lite brev med mange trivelige ord, legge bitene i svarkonvolutten og sende hele dritten i retur.


4 kommentarer:

Laila sa...

jeg skrev et innlegg om dette temaet her for noen dager siden....
Hater å få sånn reklame i posten!!!!!!

GAAH!!!

amen.

Anonym sa...

Enig....
Driiit blad, rett og slett søppel..og
slankepiller... er verdens største løgn, selges kun for å tyne penger og følelser av folk..

Lillemor

June sa...

You go girl!

Anonym sa...

du burde rett og slett klage. i og med at de harsamtalen på lydbånd kan du ringe inn, og en annen ansatt der kan høre igjennom. om du ikke sa JA, kan de heller ikke kreve penger av deg for det!!! dette har jeg gjort før nemlig:)

Related Posts with Thumbnails

Annika

Skriverier: Mai 2008 - mars 2012.


Kontakt

annika_alexandersen @hotmail.com



Bloglovin'

Follow La vita e bella
Follow La vita e bella

Blog Archive