tirsdag

Pubertetsproblemene mine er over.


Annika har blitt kvinne igjen, tenk det! Jøss. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle bli så fornøyd med å få tilbake en ting jeg mislikte noe grusomt for noen år tilbake, men det er jeg altså. Jeg vet ikke om dere husker at jeg skrev et innlegg om "pubertetsproblemene" mine tidligere i år? Nå er de i alle fall over og jeg slipper å bekymre meg mer om den saken. Da jeg stolt (utrolig nok) fortalte Kine om situasjonen, vurderte vi et øyeblikk å holde en slik fest som de gjør i andre land. En fest for å feire overgangen mellom barn og kvinne. Vi holdt vår egen lille klemme-seanse på den obligatoriske morgen-samlingen vi har her på skolen, og jeg må le litt når jeg tenker tilbake på det.

Jeg ble syk likevel. Rett før lunsj ble jeg så voldsomt svimmel, tilstanden forbedret seg ikke etter brødskivene i matpakken og jeg har tilbrakt store deler av dagen i senga mi. Det er ikke så mye å rope hurra for, for nå har jeg gått glipp av omentrent to skoledager - det er synd, men ingenting jeg kan gjøre med det. Jeg får i alle fall tilbringe litt tid for meg selv, noe som ikke er så ille. Jeg er ikke flink til å slappe av, så kanskje ikke så rart at en kropp fylt med bakterier reagerer med sykdom.

Det fineste med hele dagen var det brevet jeg fant i posthylla i løpet av morningen. En konvolutt med noen ord skrevet med tusj på to ark. "Du er vakker," sto det på det ene, og på det andre: "angst er bare en frykt. Frykt kan ikke drepe deg." Avsenderen har tydeligvis bestemt seg for å være anonym, men likevel har jeg en liten anelse hvem det kan være fra.
Uansett er det i alle fall en ting som er sikkert: jeg har fått noen fantastiske venner på dette stedet. Hver eneste dag, hver time jeg tilbringer sammen med Kine og Karianne blir jeg minnet på hvor fint det er å ha noen man er glad i rundt seg - og jeg vet, jeg vet at uansett hvor vondt ting kan bli i perioder, kommer de til å være der sammen med meg.

Elefantstemmen har ikke vært spesielt trivelig med meg i løpet av de siste dagene. Det er ikke akkurat noe spesielt trivelig; ordene er som slangegift og får meg til å tenke fjollete og dumme ting. Jeg løper slik at hendene hans, de gripende, kvelende, ekle nevene ikke skal få tak i meg - jeg gjemmer meg bak ei romdør med lås, gjemmer meg i spisesalen og lukker ørene med musikk så godt det lar seg gjøre.
Det at det er noen her som vet hvordan ståa er, gjør i alle fall ting litt enklere. Dessuten er det en gjeng som forventer at jeg enten skal sitte ved spisebordet under måltidene og holde av plass til dem; eller som venter på at jeg skal komme inn døra for så å sette meg sammen med dem.

Selv om jeg er flink til å blåse opp bagateller, kan jeg for all del ikke slenge inn håndkleet, kaste årene og si hei, hå og farvel. Jeg har jobbet for hardt til og tillate meg selv til å gjøre nettopp det.

Humøret svinger i takt med regnværet som pøser ned utenfor, men det gjør ingenting. Det gjør ingenting for jeg stortrives her; og som Kine og jeg snakket om i går da vi tok bussen til Åsane: "Vi kunne ikke valgt en bedre skole." Nei. Vi kunne ikke gjort det.

10 kommentarer:

Caroline sa...

Er så glad for at du trives der!!! <3

June sa...

Akkurat det same tenkte eg då eg forlot skulen i mai.

"Det beste året i livet, seier dei alle". For min del stemte det.

Laila sa...

hei annika.

hipp hurra for en *stor dag* ? forvandling er flott når man klarer å glede seg over det ;)

det er godt å høre at du trives så godt på skolen, og at du har så gode venner rundt deg som forstår og som støtter deg. Det hjelper veldig på.

Humøret vil nok svinge fra dag til dag, sånn er det for alle, friske eller syke. Men så lenge du klarer å ikke la det trekke deg ned, så har du kommet langt på vei! Regn eller sol, prøv å fokuser på det positive i hverdagen din!

sender deg et stor smiley happyface og en klem :)

Cat sa...

Så utrolig bra at du trives. Jeg blir forøvrig veldig påvirket av hormonsvingningene før og etter mensen, så om du er helt rar og opp og ned og du vet det ikke er tankene dine som gjør det, så kan det være vanlig pms eller hormonsvingninger og! Det er mye vi av hunkjønn skal slite med, men det er tross alt bedre å ha den enn å ikke ha den, det er jo et fysisk tegn på at du virkelig er på rett vei med både kropp og sinn :)

Kine Andreassen sa...

Kjenne også at æ må smile litt når æ tenke på jubeln og gleden fra morgenmøtet i dag, annika. men så e det de små gledan som av og til bare må tas tak i og feires, fordi dem gjør dagen lysere. Både der og da, og i ettertid når man tenke tilbake.
<3

Stina h. sa...

Grattis:)

Stina h. sa...

Grattis:)

Marte Bleken sa...

STÅ på Annika!
Ta vare på alle positive opplevelser og gleder som kommer til deg,- gjem på de i <3 ditt og ta de frem når ting blir vanskelig.
Et liv hvor DU bestemmer er mye bedre enn å bli overstyrt av en som ikke vil deg vel.

Anonym sa...

Jeg har skrevet ned den anonyme kommentaren om angst i en skolebok.

Er det mulig at kunne misunne og unne noen noe samtidig? Slik har jeg det nemlig om dagen da jeg leser dine innlegg om hvor godt du har det der du er. Glad for deg, Annika!

Og velkommen inn i de kvinnelige rekker. :)

Anonym sa...

er glad i deg
klem fra mamma

Related Posts with Thumbnails

Annika

Skriverier: Mai 2008 - mars 2012.


Kontakt

annika_alexandersen @hotmail.com



Bloglovin'

Follow La vita e bella
Follow La vita e bella

Blog Archive