tirsdag

Selvregulering.

Tidligere i dag da jeg googlet ei setning (jeg er en av disse som googler alt og litt til) som blant annet inneholdt ordene ”forhindre” og  ”Impuls”, kom jeg over noe ganske spennende som jeg egentlig aldri har tenkt på eller har vært borti før. Nemlig: Selvregulering. Er godt mulig at noen har nevnt ordet for meg i en eller annen sammenheng, men her og nå, ringer det ingen bjelle.

Så, hva er selvregulering?

Selvregulering kan, i følge wikipedia, defineres som et forsøk på å endre sine egne tanker, følelser, ønsker/begjær, handlinger og prestasjoner for å opprettholde en balanse eller normal fungering. Ring, ring! Høres det kjent ut, kanskje? Ja, veldig.


Mer fra Wikipedia:                                               
Generelt om selvregulering: regulering er et videre begrep enn selvkontroll, dvs. bevisst impulskontroll. Selvregulering er en prosess som overstyrer de vanlige konsekvensene av en impuls, fremfor å forhindre at impulsen fremkommer. Eksempel: det å se andre røyke (aktiverende stimulus) kan frembringe et røykesug (en latent motivasjon) og skape en impuls om å røyke en røyk til, men en person som prøver å slutte å røyke vil ved hjelp av selvregulering sette i gang tiltak for å overstyre den etterfølgende responssekvensen og dermed forhindre at man røyker enda en røyk. Dette er den enkleste formen for selvregulering: selvstopping.
Mennesker regulerer seg selv i henhold til idealer, mål, andre personers forventninger og andre standarder. Dette belyser at selvregulering er dynamisk og at det er mange tankeprosesser involvert. I fravært av reguleringen vil en person respondere til en bestemt situasjon på en viss måte, enten på grunnlag av læring, vane eller tilbøyelighet. Selvregulering forhindrer at denne responsen forekommer og bytter den ut med en annen respons.

Det har fått økende popularitet innen helsepsykologien de siste 20 årene (hvorfor har jeg ikke hørt noenting før??? Eller har jeg det?). Nye teorier og ny forskning har økt forståelsen av selvregulering betraktelig, og selvreguleringsmodeller har blitt brukt i en rekke temaområder, som f.eks utdannelse, avhengighetslidelser og emosjonell kontroll.

Det står en god del mer på wikipediasiden, men fordi jeg vet at dette sikkert er utrolig kjedelig for folk flest skal jeg ikke ta med resten. For spesielt interesserte, kan det leses her. Lærte i alle fall noe nytt. Og når jeg gjorde det, vel, da kan det jo alltids hende at noen andre også gjør det…

0 kommentarer:

Related Posts with Thumbnails

Annika

Skriverier: Mai 2008 - mars 2012.


Kontakt

annika_alexandersen @hotmail.com



Bloglovin'

Follow La vita e bella
Follow La vita e bella

Blog Archive