mandag

Jeg har ikke tid til elendighet.

Ikke fullstendig, ikke fullendt, og i alle fall ikke helt som jeg hadde tenkt meg. Ikke helt. Alle punktene på "nå-skal-det-bli-bra" lista (som strengt tatt ikke er skrevet ned, bare finnes i hodet mitt) kan ikke krysses ut, langt fra det optimale og følelsene er sånn halvveis på trynet. Men det går greit likevel. Det går greit fordi det gjøre det. 

10 ting som kan gjøre noe litt bedre:

1. Gå rundt i en rød kåpe
jeg har aldri hatt en rød kåpe før. Ikke før nå nettopp, det vil si... på lørdag. Egentlig har jeg aldri hatt noe rødt - ordentlig rødt - av den veldig synlige arten (tror jeg?). Bildet er av dårlig kvalitet, så man kan ikke se hvordan fargen er på ordentlig, men den er veldig rød. Da jeg var rundt fjorten, femten år kastet jeg alle de babyrosa klærne mine ut vinduet og investerte i en kullsort garderobe. Et par år senere fikk håret samme farge. Nå er det blondt igjen. Og jeg har rød kåpe. Det er uvant, men den er fin. Jeg blir litt glad av å bruke den. 

2. Kjøp julegaver, julepapir og merkelapper. I oktober. 
 da jeg gikk rundt i byen i formiddag, passelig småsur for bagateller, og var på jakt etter ei passende skrivebok som kan brukes som dagbok (jeg er kresen!), fikk jeg plutselig juleånden over meg og kjøpte et par julegaver, julepapir og merkelapper. Jeg pakket dem inn da jeg kom hjem. Hørte på lydbok. Drakk te.  I morgen skal jeg lage julekort. Neida.


 3. Kjøp noe fint til deg selv som du kanskje ikke trenger, men som du har behov for likevel.
jeg trengte faktisk denne. Den gamle pengeboka mi holder på å falle fra hverandre, så ja, det var på tide med ei ny. Veldig fin og litt upraktisk, litt for stor - kan ikke ha den i lomma, men god plass til alle pengene jeg absolutt ikke har. Går jo rundt med håpet om å vinne i lotto, eller i det minste i det o'store nav lotteriet, da. Dessverre tipper jeg ikke og nav har klart gitt meg beskjed om å vente tålmodig til april da saken min skal være ferdigbehandlet. Ja, ja, fint at tålmodighet er et område der jeg har stort forbedringspotensiale, så kan jo utnytte tiden til å gjøre nettopp det: forbedre tålmodigheten.

4. Kjøp - eller lån - minst to bøker du har lyst til å lese, selv om du innerst inne vet at de sannsynligvis forblir uåpnet. Det gjør ingenting, for da varer ny-bok følelsen ekstra lenge!
jeg kjøpte to bøker i dag. Bare fordi jeg hadde lyst og fordi de var på salg. "Poppy Shakespeare" av Clare Allan som, i følge coveret på boka, skal være: "en alvorlig roman som utforsker galskap med empati" og "Perfekte jenter, magre liv" av Courtney E. Martin. Sistnevnte (tittelen sier selv hva den handler om...) begynte jeg å lese en eller annen gang det året den ble utgitt på norsk, men jeg har aldri blitt ferdig med den. Har hørt mye forskjellig om boken - er veldig variabelt om leseren har spiseforstyrrelser eller ikke. Har uansett lyst til å lese den ferdig. Begynne på nytt.

hvordan den og "Poppy Shakespeare" er, skal jeg fortelle når jeg har lest dem. Hvis jeg får lest dem.


5. Hvis du har råd: bestill flybilletter. Hvis ikke: lat som. 
Lat som du skal på liksom- reise til langtvekkistan. Tenk på alle de, for håpentligvis,
fine menneskene du kommer til å møte.
selv om man ikke kan pakke kofferten og dra fra det vanskelige som er inne i en selv, er det fint å reise litt i blant. Om så bare i drømmene. Nå har det seg slik at jeg faktisk skal bort fra Tromsø en veldig liten tur, men jeg har ikke fått bestilt billettene enda. Må bare klargjøre et par ting først. Selv om det ikke er en lang reise eller tur, for den saks skyld, tror jeg kanskje at det kan bli litt fint. Ta toget sammen med fine jenter. Se det gule huset i Åsebråtveien - det blir rart, men okei. Treffe menneskene som holdt hendene mine, masserte føttene og tørket tårene de dagene jeg satt i matsalen og gråt over en skål med litt fruktsalat i lake. 

6. lev et annet liv, bare for et øyeblikk. Eller noen timer.
ja, her og nå er viktig. Leve i nuet, gripe øyeblikkene, dagene - være tilstede, kjenne, føle, tjohei, fallerei. men det kan bli litt mye i blant. Det kan bli litt for mye av det gode og dårlige, for den saks skyld. Da er det fint å forsvinne inn i en annen verden, leke - selv om det ikke er på nivå med slik som det var da man var barn, og glemme alt et øyeblikk. 

7. Skriv ubetydelige ting...
...eller viktige ting. Spiller ingen rolle. Ta en blyant eller ei penn og et papir (eller en datamaskin...), drit i hvordan det blir, glem rettskrivningsregler og alt som heter grammatikk, ikke bry deg om du kan eller får til eller noe - bare skriv. Hva som helst. Det du tenker på. Det du ikke tenker på.
Skriving hjelper i alle fall for meg. 

8, 9 og 10: Hør på lydbok, løs kryssord eller sudoku og sov

Nei, jeg har ikke tid til elendighet. Jeg skal jo lese to bøker og lage julekort. Ikke minst! Og så skal jeg ha tid til å synes det er okei å være sammen med meg selv. Det også. Det er viktig.

4 kommentarer:

June sa...

For eit herleg innlegg å lese! takkfordet, the girl with the read coat :) (det er noko spesielt med jenter i raude kåper) :)

Anonym sa...

det er bra å klare å finne de små positive tingene i hverdagen,ikk alltid like lett det...

jeg har også begynt med juleforberedelsene,hoho.

Jeg har også den "tynne jenter,magre liv" boka...men syntes den var litt tunglest,så har faktisk ikke lest den ferdig...haha.

*klem*

Anonym sa...

Inspirerende og fin liste :)

Anonym sa...

"Poppy Shakespeare" er en spennende bok, den er også filmatisert :-) Både morsom og trist.

Related Posts with Thumbnails

Annika

Skriverier: Mai 2008 - mars 2012.


Kontakt

annika_alexandersen @hotmail.com



Bloglovin'

Follow La vita e bella
Follow La vita e bella

Blog Archive