tirsdag

Hverdagslig pjatt.

Jeg har tilbrakt 1 t & 55 min i et klamt norwegian - sete, tygget tyggegummi til jeg har fått vondt i kjeven, drukket varmt vann, lest noen sider i "De gales øy", eller "Shutter Island," som er orginaltittelen - ei bok jeg kjøpte på flyplassen i Tromsø før jeg kravlet ombord i flyet tidligere i dag. For de som har hørt om eller sett filmen, den med Leonardo DiCaprio, så er det boken til filmen. 
Uansett. Jeg ankom flyplassen så tidlig at jeg bestemte meg for å bli værende i byen noen timer før jeg tok bussen til skolen som går så ofte som 1.gang i timen. For min del er det litt begrenset HVOR mye tid jeg orker å tilbringe mutters alene på en skole/internat som er omentrent tømt for mennesker. Mangelen på lyd er nesten like skummel og irriterende som alle de stemmene som i blant ljomer igjennom veggene midt på natten, men det har selvfølgelig sin sjarm, det også.

Jeg fikk i alle fall fikset opp i småting, handlet diverse spiselige duppeditter til skuffen jeg har beslaglagt i kjøleskapet på internatet og sånt.
Dessututen sto jeg i kø i en halv evighet for å anskaffe meg et busskrort, noe jeg burde gjort for lenge siden. Det er dyrt å reise kollektivt, så jeg har et lite håp om å redusere kostnadene på den fronten. 

 åh, så blid! Synd at busskortene registreres elektronisk,
ellers ville jeg nok sjarmert mange kjekke, mannlige bussjåfører med dette, ja... 

og så spiste jeg middag på Café Opus. For øyeblikket er det alltid like lite morsomt og fryktelig utfordrende hver eneste gang jeg skal ut for å spise middag, og jeg bruker enorme mengder energi på å bestemme meg for hva jeg skal ha. Det er irriterende når ambivalensen tar stor plass, slitsomt når kalkulatoren surrer og går som et uvær og alt det andre som hører med kommer uten forvarsel. Men. Man kan ikke gi opp av den grunn. Hopp i det, for spise man og det blir ikke bedre av å glo på menyen i timesvis. Synd jeg ikke spiser kjøtt, for jeg har egentlig veldig lyst til å prøve og spise ordentlig junkfood på steder som Mc Donalds, til tross for at jeg er velinformert om at maten der ikke er spesielt god. Ja, ja. En dag jeg føler meg virkelig i slaget, skal jeg dra på jakt etter noe lignende som passer for ikke-kjøtt-spisere. 
 greia med kryssordet? 
Vel. Det har seg sånn at jeg, nesten akkurat, har 1.årsdag som kryssordløser.Jeg begynte å løse kryssord for, ja - nettopp, nesten ett år siden. Med matbordet vel og merke. Grunn: jeg kunne ikke fordra å spise helt alene (det er fryktelig kjedelig) og trengte noe å holde på med i samme slengen. Litt som en flykte-fra-situasjonen sak, men det gjør meg ingenting, for jeg klarer helt fint å spise uten også. Det er bare det at i blant er det okei å ha noe "å holde på med" når man tygger og svelger. De fleste jeg kjenner ser ofte på tv, leser aviser, bøker eller hva det nå enn måtte være når de spiser alene og jeg, vel, jeg løser kryssord. Selv om mange de fleste o'store fagfolk anbefaler at man spiser når man spiser, synes jeg egentlig det er en ganske god idé å gjøre noe annet i samme slengen. I alle fall hvis det gjør ting lettere. Det er bedre å gjøre noe og spise samtidig, enn å bare... ha maten der når ting er veldig vanskelig. Det har i alle fall hjulpet meg MYE.

Ja, ja. I morgen er det besøke - psykologen - dag, gitt. Det begynner å bli ganske mange uker siden sist jeg var innom kontoret hennes og satt i den blå stolen ved siden av vinduet, den som man kan snurre frem og tilbake. Jøss. Det kan bli en spennende dag. Jeg har i alle fall fått frikortet i posten, så nå slipper jeg å betale de regningene.

Som dere sikkert har forstått: det ser ut til at jeg kommer til å fortsette bloggingen her. Frem til jeg bestemmer meg for hva jeg egentlig har lyst til.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg har også ettårsdag som kryssordløser ca. nå :D
Og jeg er helt enig i at det er greiest å gjøre noe i samme slengen mens man spiser.

Anonym sa...

Er det nå jeg kan si at det holder å levere et bankkort/studentkort i Tide-luken så scanner de bilde.

June sa...

Eg er glad for at du fortset med blogginga :)

Anonym sa...

har terapi hjulpet deg mye, eller er det andre ting som har gjort at du ble friskere? jeg klarer liksom ikke å se hvordan en psykolog skal gjøre folk friske...

Annika sa...

Grubbelpiken: Kryssord er en fin greie!

Anonym 1: Hehe. Jeg skjønte det da jeg kom frem til luka, men da var det litt for sent. Gjorde ikke så mye. Har jo tross alt fire fine bilder jeg kan henge på veggen!

June: <3

Anonym 2: Terapien har hjulpet meg veldig mye både med å bli kjent med meg selv, se ting på litt andre måter, nye mestringsstrategier og haugevis med andre ting. En psykolog kan ikke gjøre deg frisk(ere), det er en jobb du må gjøre selv. En psykolog/behandler kan være der med deg på veien, hjelpe deg og sånn. Terapi er et samarbeid mellom to mennesker :) Det er fint å ha noen og snakke med når ting ikke er så greit.

Related Posts with Thumbnails

Annika

Skriverier: Mai 2008 - mars 2012.


Kontakt

annika_alexandersen @hotmail.com



Bloglovin'

Follow La vita e bella
Follow La vita e bella

Blog Archive