lørdag

Bittelitt fra Irland.



12.mars pakket jeg sakene mine og dro på den mye omtalte turen til Irland. JA, jeg var fryktelig usikker på om jeg kom til å greie all den reisingen hit og dit - mest med tanken på mat. Det går helt fint å dra til utlandet og tilbringe tid på et sted men det å skulle reise rundt... vel, ja, jeg var redd for hvordan det kom til å bli. Kanskje fordi jeg tenktelitt på sist sommer, da familien min og jeg dro på bilferie i Sverige og ting ikke gikk så brasom jeg trodde det ville gjøre. Begynner jeg først å rote med ting, trenger jeg hjelp til å kommeinn på rett spor igjen. Heldigvis har jeg et bra opplegg i Bergen og det er betryggende.
Uansett. Ja, turen var vanskelig og krevende, men også veldig fin på samme tid. De gode sidene og
øyeblikkene veide opp for de som ikke var så fine, noe som gjorde slik at det alt i alt var en bra tur.
Det er ikke bare - bare å forholde seg til tolv andre mennesker i fjorten dager; sove sammen med dem,
spise sammen med dem, forholde seg til alle de forskjellige personlighetene som finnes og alt som hører
med. Det er mange man må ta hensyn til og det er mye man må forholde seg til. Det sier seg selv at det er krevende. Jeg brukte uhorvelig med tid og energi på å henge med i matsvingene, spise som jeg skal og det krevde mye planlegging, innkjøp og all verdens for å få det til. Noen dager var ikke så mye å rope hurra for og det var øyeblikk som var langt fra morsomme. MEN jeg er så heldig at jeg har gode venner å tilbringe tid sammen med, mennesker som kjenner meg og som gjør meg i godt humør selv på dårlige dager. Som dere ser er jeg fortsatt fullstendig levende, jeg kom meg helskinnet igjennom turen og det var en fantastisk tur med mange gode opplevelser.


Ferdigpakket og klar til å forlate internatet med et
snev av reisenerver og alt som hører med.


i Dublin har de kule busser. Vi var på en "hop on/ hop off" tur, der man kjøpte en billett og kunne suse rundt i den røde bussen som man kan se i bakgrunnen, i 24 timer. Den stoppet ved alle de mest besøkte og kjente stedene. Jeg var ikke innom så mange av dem og brukte mesteparten av tiden den dagen på
å traske rundt i butikker og svi av noen kroner sammen med Caroline og Siren.

St. Stephen's green park. Jeg tror parken er veldig fin på våren i blomstringstida
og på sommeren. Her er det mange statuer av fortidens helter, Irlands stoltheter.
Da dette bildet, som ikke er spesielt fint, ble tatt, var vi på noe som så fint kalles "literary walk".
Hundre og ørten timer der vi valset rundt i byen og så på diverse duppeditter av gamle avdøde
forfattere og lignende. Høres traurig ut, men det var ikke så verst.


vi var innom Trinity Collage, universitetet i Dublin.
Der har de et bokmuseum som er fullpakket av gamle bøker.
Og ja: det lukter faktisk bok der også.

en fin greie med sitater av Oscar Wilde

Vi var på en fantastisk konsert med The Waterboys
og jeg var fryktelig fascinert av hvordan vokalisten var på scenen
maken til dans og innlevelse er det lenge siden jeg har sett
jeg besøkte en kirkegård med keltiske kors

og tok ei ny tattovering - en sommerfugl på skulderen.
Jeg har dessverre ikke et ordentlig bilde av hvordan den ser ut.

 
Caroline fikk sin nr.3

 
vi besøkte ei bittelita øy, Inis Oirr. Det var det 250 innbyggere fordelt på kanskje... 40 hus,
en skole med ti - 20 barn, 2 lekeplasser, 3 vinterstengte pub'er (sier litt om Irlands drikkekultur)
masse stein, noen ruiner, en kirkegård, noen sauer og en kalv og i tillegg en liten butikk. Den formiddagen vi var der brukte jeg på å gå rundt øya. I alle fall nesten.


vi overnattet på en B&B, og fikk servert ikke annet enn ENGLISH BREAKFAST.
Siden jeg ikke spiser kjøtt fikk jeg noe annet i stedet for de pølsene og bacon.
Litt av en opplevelse, gitt.


St. Patrick's day, som ble feiret med å vente i 3 timer på paraden
som igjen varte i 1 time. Det var kaldt, jeg hadde vondt i ryggen og føttene
og det var alt i alt en flott opplevelse. Ja, ja. Vi var i alle fall velkledd for anledningen.

det ble spist mye rar mat...

jeg dro på en utflukt til Kilemore abbey,
et slott i gotisk stil.

Ved Kilemore abbey var det en viktoriansk hage. Jeg skulle likt å være der
på våren eller sommeren.

vi var innom et iskaldt fengsel i Dublin. Det var så kaldt at
jeg ikke klarte å følge med på det guide - mannen sa. Så...
for min del var det ikke en kjempestor opplevelse.

fra mandag den 22. mars til onsdag 24, overnattet jeg i kloster.
jeg har aldri vært med på noe lignende. Den stillheten og roen som var der,
var helt unik. Jeg satt i kirka under noen av bønnene til munkene,
vi hadde time med en av dem og fikk plutselig servert 3 - retters middag, noe jeg
aldri har spist før. Den var ikke enkel.


og ellers... har jeg vært i Limerick, Galway, gått på diverse turer,
vært på Pub crawl uten å drikke alkohol, handlet, trasket rundt i gater,
skrevet 14 tekster om alt og ingenting, sovet mer eller mindre godt, glemt igjen
den eksterne harddisken min på et hotstell i Galway - men jeg får den heldigvis tilbake,
spist rar mat, overnattet på hostell, sovet på 12 mannsrom og mange, mange andre ting.

så...
sånn var det.

2 kommentarer:

Laila sa...

Ååååååh,savn!!!! Jeg hadde dessverre ikke mange timer i Dublin da (var på besøk til ei i belfast,og vi dro til dublin for å besøke en annen jente)Men jeg er så forelska i Irland,menneskene,kulturen og og og og....slott,ruiner og andre bygninger,keltiske kors...smelt.

Det ser ut til at du har hatt en fin tur,og klart å kose deg,selv om maten har vært litt vanskelig.

Ønsker deg en fin lørdag Annika :)

Beate sa...

PADDYS!!!!

Related Posts with Thumbnails

Annika

Skriverier: Mai 2008 - mars 2012.


Kontakt

annika_alexandersen @hotmail.com



Bloglovin'

Follow La vita e bella
Follow La vita e bella

Blog Archive