onsdag

Bagel og brødskive.

"I dag skal jeg huske smør. I dag skal jeg huske smør. I dag skal jeg huske smør." Der har dere tankene mine fra jeg sto opp til jeg satte meg med matbordet. Smør er viktig, i alle fall for sånne som meg som ikke er så flink til å spise de tingene som inneholder det "skumle" ordet fett. Jeg er sikkert ikke den eneste som, til tross for alt jeg kan om kosthold og ernæring, har hatt denne ideen om at "slike ting trenger jeg ikke" i årevis. Det er bare bullshit, for alle næringsstoffene er livsnødvendige for å ha en sunn og frisk kropp. Og, ja, det er nettopp det jeg vil ha. Så - det spiller ingen rolle at jeg ikke er så veldig glad i smør, og sluttet med det lenge før jeg ble syk. Det jeg ofte glemmer er at den gangen var ikke kroppen min på en "snurr" og jeg fikk i meg det jeg trengte igjennom andre matvarer.

Selv om jeg vet at jeg må, hadde jeg en diskusjon med meg selv i går kveld, og jeg spurte mamma om det ikke gikk an å ta tran i stedet for. På UPA fikk jeg nemlig flerfoldige spiseskjeer med rapsolje om dagen, fordi jeg fikk lov til å velge bort det der smøret. Mamma hadde ikke noe fasitsvar på akkurat det, og jeg måtte tenke på hva både behandleren min og legen på Capio ville svart hvis jeg hadde stilt det samme spørsmålet.

"Kan man ta tran i stedet for smør?" ville jeg spurt, om jeg hadde tatt opp telefonen i morges for å ringe, bare for å stille det spørsmålet.
"Nei, det er et kosttilskudd. Hvis du vil ta det, noe du godt kan gjøre, kommer det i tillegg til det du skal ha på brødskivene og knekkebrødene dine," ville både legedama og frk.behandler svart.
Jo, jeg vet jo egentlig det, men jeg kunne ikke la være å tenke ut andre alternativer.
"Okei," sa jeg til meg selv, "det er riktig. Det er sånn det skal være, og jeg er uansett ikke så veldig glad i tran heller, selv om det ikke er så stygt som alle skal ha det til."

Det ble sånn; det ble smør, og det ble ordentlig pålegg med rikelige mengder, i alle fall etter de øyemålene jeg har lært i løpet av dette året som har gått, og det var mine øyne som så, ikke elefantstemmen, ikke anoreksiens. Selv om jeg ikke alltid ser "riktig", er blikket mitt mindre slørete enn før, og jeg er kommet såpass langt at jeg vet omentrent hvordan det skal se ut, selv om det ikke alltid er like enkelt. Jeg er ganske så stolt.
Både knekkebrødet og brødskiva fikk som vanlig føtter og begynte å danse på kjøkkenbordet, men, til tross for armene mine som ikke er alt for lange, har de styrke nok til å gripe tak i begge partene før de løper sin vei.

Mamma og jeg spiste lunsj på "Jordbær Pikene" i dag da vi var i byen, og som vanlig greide jeg ikke å bestemme meg. Det er ikke så enkelt å gjøre det når man har en kalkulator i hodet som surrer og går uten videre - og jeg trekker tilbake det jeg skrev her om dagen at hodet mitt for tiden bare har betalt lisens for kanal "negativ," for det er ikke sant. Jeg har også betalt for en kanal "kalkulator", en som har vært der i mange, mange år. "Nei, ikke det. Kanskje det? Eller det? Eller det?" mumlet jeg mens køen bak meg og mamma bare ble lengre og lengre.
"TA DET," sa mamma og nikket mot stabelen med bagels som jeg hadde nistirret på en liten stund. Og så gjorde jeg nettopp det da, mens jeg surket noe om at jeg egentlig ikke hadde lyst på det heller - noe som bare var tull.

Jo, det gikk fint. Det gjorde det: jeg døde ikke, jeg falt ikke av stolen og ikke ble jeg knust i tusen biter, og jeg var akkurat den samme da fatet var tomt etterpå. Det gikk bra. Det er nettopp slike erfaringer man må ta med seg når man jobber mot friheten: det gikk bra og det går bra. Det skjer ingenting skummelt, det gjelder bare å prøve. Tørre. Satse.
Jeg satser og jeg vet at man før eller siden må slutte å sno seg unna. Frykten forsvinner ikke om man fortsetter i samme tullete spor som før, og det vil aldri gjøre noe bedre. Aldri.

Jeg har all grunn til å være stolt av meg selv: i går var jeg flink, selv om det gnålte og gnåler i hodet om joggeturer, om ditten og datten. Jeg hater å jogge, så hvorfor i alle dager skal jeg utsette meg selv for det? Det er ingen grunn. I dag har jeg også vært flink - så det så. Jeg har kastet mange baller i mål.

Dessuten skal jeg fortelle dere en hemmelighet:
Da jeg ankom Capio visste jeg egentlig at jeg måtte drikke Fresubin- Coctail, jeg ville bare ikke erkjenne det, selv om jeg hadde bestemt meg for å svelge skvipet likevel. Det var tøft, og det er det, men nå har jeg en pause for en stund og så får vi se hvordan det blir.

Og, som Karoline skrev her om dagen: spiseforstyrrelsen skal i søpla.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Kjenner meg veldig igjen når det gjelder frykt, og det unngå ting til en blir helt gal. Det var veldig viktig at du klarte det, Annika, og at (bombe) alt gikk bra! Jeg sliter med samme tankegang, og blir alltid stilt spørsmålet "hva er det verste som kan skje?" Men det tar tid å tvinge seg til å gjøre noe man tror/regner med/er vant til å få panikk av. Du er så fin inspirasjon, Annika. En dag håper jeg å være like sterk som deg. :)

June sa...

Du kan, du vil
og du får det jaggu til!

Eg òg hatar å jogge... Blæh!

Anonym sa...

Inspirasjon til tusen du, Annika!!
Men jeg lurer på en ting. Må du ta frisubin pga manglende vektoppgang eller noe annet?

Annika sa...

Takk takk, jeg prøver så godt jeg kan :)

Anonym: På capio bruker de næringsdrikker både for å komme inn i fullt matprogram og for vektoppgang. Jeg bruker det for vektoppgang. De har noe de kaller "minimumsgrense" for BMI, og de fleste som er veldig undervektige må gå på næringsdrikker til de kommer dit. Jeg er jo ikke det lengre, men med en gang man tipper ned på noe som tilsvarer "for lav vekt" anbefaler de næringsdrikker.

Annika sa...

Og. Man må egentlig ta næringsdrikker også, i alle fall for å få utbytte av den behandlingen de tilbyr.

Ingrid sa...

Fantastisk illustrasjon!
og mange - null til deg :) Igjen!

Emilie sa...

du skriver fantastisk bra!!

har selv spiseforstyrrelser, og kjenner meg veldig igjen i det du skriver. tar meg selv i å sitte å småle iblandt fordi det treffer så vanvittig bra!

stå på videre, du er kjempeflink! :)

Anonym sa...

Hva er den nedre bmi grensen?

Du er virkelig flink til å skrive, og sette ord på ting:)

Annika sa...

Igjen: takk skal dere ha jenter. Jeg tror jeg bruker de ordene ofte, men det er det eneste jeg kan si. Jeg er glad for den støtten jeg får av dere, og jeg setter pris på kommentarene og ordene.
Stå på videre dere også! :)

Anonym: Jeg tror jeg skal skrive et innlegg om BMI.

Anonym sa...

Du har evne og vilje til å gjøre en meget meningsfull oppgave-- å lede deg selv og mange andre skritt for skritt i riktig retning. Jeg tror du har bedre forutsetning for å oppnå resultater enn "ekspertene" som bare kjenner situasjonen fra bøker. De som leser bloggen din vet at du deler følelsene med dem og forstår hvordan de har det.

Related Posts with Thumbnails

Annika

Skriverier: Mai 2008 - mars 2012.


Kontakt

annika_alexandersen @hotmail.com



Bloglovin'

Follow La vita e bella
Follow La vita e bella

Blog Archive