søndag

Jeg har hatt en fin ferie.

Det er ganske godt å være tilbake til min kjære Lenovo 3000 og ikke minst; bloggen min. Så, hei igjen!

Som tittelen viser, har jeg hatt en veldig fin ferie. Muligens den beste sydenferien i hele mitt liv siden jeg ble tenåring. De jeg alt har lagt bak meg i løpet av årene som har gått, har vært preget av rastløshet, krangling, en mage som har blitt presset så langt inn mot ribbeina som mulig, og trasking i alle matbutikker jeg kunne finne. Slik var det ikke denne gangen, og det føles godt at jeg har kommet så pass langt.
Selv om det var umulig å unngå alle tankene om hvordan man ser ut i bikini og fryktelig vanskelig å ikke fokusere eller sammenligne meg med alle andre rundt om kring, har det likevel vært bra.

De siste ukene har vært veldig vanskelige og tøffe, så denne uka langt borte fra Norge var ikke akkurat noe unntak. Spesielt siden de greiene man putter i munnen er ganske langt unna det man finner her hjemme, og sydenmaten er skumlere enn den norske - har det likevel gått tålelig bra. Jeg har i alle fall blitt en erfaring rikere, og vet at det er mulig å ha en fin ferie selv om elefantstemmen ikke ble værende på Kvaløysletta og selv om ting er vanskelig.

Tøffe tak, men sånn er det og det er slik det kommer til å være i veldig lang tid framover. Heldigvis tror jeg at så lenge man er klar over det, gjør det litt lettere.
Som Mia så fint skrev på et innlegg i bloggen sin: "Hver dag er en sjanse til å prøve på nytt og fortsette kampen".

Mallorca er en veldig fin øy. Selv om det er en typisk turistplass, var ikke gatene overfylt av gale nordmenn som trasket i dingeldang butikker og rasket med seg mindre pene smykker, rosa crocks og mønstrete flip-flops til tre euro. Det har nok noe med at vi reiste utenfor turistsesongen, noe jeg vil anbefale alle som har muligheten til det. Det verste som finnes er overfylte gater med skrikende stupfulle skandinaviske mennesker.

Jepp.

Her kommer noen bilder fra Mallorca:

Tromsø Lufthavn. Pappa, som har en tendens til å være veldig "morsom" hele tiden, hadde plassert brillene midt på nesen. Jeg vet ikke om han kanskje var smålig sur for at han måtte være hjemme, jobbe og kose seg med tre grader og regn - pluss slaps og sludd, men det er ikke godt å si.

En bitteliten bit av hotellområdet. Det er utrolig fint der, masse aktiviteter som man kan være med på og flott personale.

de første dagene var jeg helt "nedsyltet" av forkjølelse, noe som gjorde flyreisen til et fryktelig mareritt. Rennende øyne, tett nese og alt som hører med. Heldigvis varte det ikke for alltid.

i år som i fjor, og alle årene før der igjen, var jeg og lillesøster nesten nødt til å kjøpe noen flotte baderinger. De fikk ikke så mange turer i vannet, så vi tok den rosa med oss hjem igjen. Den blir neppe brukt noe særlig i Tromsø, men jeg kan i alle fall ta den med meg når jeg og Inger reiser til Portugal om litt over tre uker (!)

vi besøkte Marineland. Selv om JEG, som er forferdelig dårlig i geografi, har store problemer med å plassere stedsnavn og diverse, var kartleser og vi kjørte en halvtime for langt og feil et par ganger, klarte vi til slutt å finne fram. Det var virkelig verdt de femhundre kronene vi betalte for å komme inn. Ingen av oss hadde sett delfiner før, og forestillingene var fabelaktige. Sjøløver som kunne klappe, danse og diverse annet og delfiner som hoppet, spratt og hva det enn måtte være.

vi var en tur innom et stort sted med en haug med outlet duppeditter, men handlet ingenting.

og jeg... fikk ordnet noen flettegreier av en relativt sur afrikansk dame. Det var vondt, og jeg tok alle sammen ut da jeg kom hjem i går. Likevel så det ikke så ille ut, og holdt i alle fall håret (ikke at jeg har store mengder av den greia) bort fra ansiktet.

på en biltur som tok en halv evighet, dumpet vi innom en Safari

det vi ble fraktet rundt i et lite tog

og kunne se allverdens dyr på nært hold. Giraffen og nesehornet var best.
Det var til og med noen aper som klatret på taket av en blå bil som stoppet opp ved oppholdstedet deres for å ta noen bilder.

en morgen gikk mamma og jeg en tur langs stranden

og vi var på en fire timers båttur der noen var dumme nok til å kaste mat til måker. Jeg er usikker på hvor de menneskene kom fra, men det var i alle fall tydelig at de ikke hadde noen særlig erfaring med de hvite gribbene.

Ellers er det vel ikke så veldig mye mer å fortelle. Jeg har spist fire is, fått "Life" av Paulo Coelho i posten og fått avslag på oppfølging i sommer fra UNN. "det er ikke hensiktsmessig, blablablabla" og noe om "15.måneders ventetid."
Tromsø har et elendig tilbud for mennesker som har det vondt og som trenger hjelp.

3 kommentarer:

Caroline sa...

Det så ut som en perfekt ferie^^ :D
*delifiner* elsk <3
Godt og vite du har hatt det finr og godt og ha deg tilbake ;D
Avslag =S
Men kan du ikke anke??
Klem <3

Ingrid sa...

Kjempe fint å høre at ferien ble bra!!!

Men hva er greia med UNN? De må jo forstå at når man er på vei til å bli helt frisk, er det kjempe viktig å ha støtte nok til å ta de siste skrittene?

Stina h. sa...

Ja, det burde du klage på!

Det ser ut som du har hatt en Super ferie!!:)

Related Posts with Thumbnails

Annika

Skriverier: Mai 2008 - mars 2012.


Kontakt

annika_alexandersen @hotmail.com



Bloglovin'

Follow La vita e bella
Follow La vita e bella

Blog Archive