tirsdag

Den brutale sannheten: Det er ingen fordeler med SF.

Jeg kjenner at jeg rett og slett blir både oppgitt og matt, når jeg titter innom enkelte blogger. Jeg er fullstendig klar over at man leser det som publiseres på eget ansvar, og man må selv være ansvarlig for det man velger å klikke seg innpå på det O'store World Wide Web. Joda, jeg vet at man selv velger hva man skal motta, hvordan man skal tolke det, og hvis man innerst inne er fullstendig klar over at det man leser ikke er bra for én, burde man virkelig styre unna det.


Over alt i verden finnes det jenter og gutter, for den saksskyld, som er hellig overbevist om at det å leve med en spiseforstyrrelse, virkelig er en livsstil. De har repetert setninger som; "åh, jeg blir nok aldri så dårlig," og "det går an å leve sånn, det tror jeg på" så mange ganger at det til slutt blir en sannhet for dem. Det er en god del av oss matvrakene som har vært der. Titt og ofte dumper jeg innom sider, der spesielt jenter, har publisert en "så kaldt fordelliste", og reaksjonen som oppstår fra min side, er ikke noe annet enn en ren og brutal irritasjon. Selv om jeg vet at de gjør det på eget ansvar, og at det nesten er umulig å få opp øynene deres – såpass at det egentlig er nytteløst å prøve å forklare noe som helst, synes jeg at det er min fulle rett å bli sinna. Rett og slett.


Hvor hensiktsmessig det er å publisere dette innlegget, spesielt med tanken på fortsettelsen av dette skribleriet, vet jeg ikke. Jeg vet ikke hvordan dere kommer til å reagere, og jeg aner ikke om det vil gi en helt motsatt effekt, så langt fra det jeg egentlig prøver å formidle. Jeg velger likevel å publisere hele greia, for hvis jeg, på ett eller annet vis, klarer å treffe en søkende sjel som holder på å forville seg inn på stien til helvete, på en såpass måte at vedkommet begynner å reflektere litt over hvor hun/han er på vei, er jeg fornøyd. Da har det i alle fall kommet noe godt ut av det.


Så, here we go:

Denne greia har fått ett eller annet navn, som jeg rett og slett ikke klarer å huske, men det er ikke viktig. Det er ikke det som er relevant. Den består i alle fall av en rekke helt idiotiske punkter, som jeg kjenner at jeg blir KVALM innvendig av å lese. Jeg har, av diverse grunner, bare valgt å trekke ut noen punkter.



falskhet 1: Du kommer til å bli tynn.

Sannhet 1: Ja, sannsynligheten for at du blir tynn er stor. Problemet er bare at du aldri i verden kommer til å bli tynn nok, og for hvert kilo som forsvinner av deg og jo mer usynlig du blir, desto større ser du ut i speilet. Noen innbilder seg at det å være lykkelig, er synonymt med tynnhet – men de tar fullstendig feil. Når du først holder på å forsvinne, vil du aldri klare å oppleve "liksom-gleden". Det er ikke bare det utvendige som blir mindre, det er også det innvendige. Til slutt er det ingenting igjen av det mennesket du en gang var, alle kvalitetene dine, alle interessene du hadde, lysten til å være sammen med mennesker du bryr deg om, forsvinner i takt med deg.



Falskhet 2: Du kommer til å se dødsbra ut uansett hva du har på deg.

Sannhet 2: Bullshit! Når klærne henger og slenger som en søppelsekk, ser du ikke dødsbra ut lengre. Du ser ikke ut som noe som helst, og du drukner i alt stoffet. Til slutt orker du ikke å ordne eller fikse deg lengre på noen måte, for du har verken lyst eller ork til å prøve engang. Alt du gjør er å føle deg grusom og forferdelig.


Falskhet 3: Menn vil synes du er mer attraktiv.

Sannhet 3: Nei, det gjør de ikke. Du ser ut som du har overlevd en sultkatastrofe i et u-land, og mennesker frastøter deg fordi du er så skjør. Menn kommer ikke til å se din vei engang, og om de gjør det, er det bare fordi de synes at du ser direkte skrøpelig ut. Dessuten kommer du til å miste all interessen du noen gang har hatt for det motsatte kjønn, og ting som er fine i livet; som forhold og fysisk kontakt, blir rett og slett umulig. Mennesker kommer til å få store problemer med å ta i deg, i frykt for at du kommer til å knekke sammen.


Falskhet 4: Du kommer til å føle deg mer selvsikker og fornøyd med livet.

Sannhet 4: Ja,ja,ja!!! for all del! Kjempefornøyd. Etter hvert som tiden går, blir du aldri god nok, aldri bra nok, aldri fin nok, og du blir så usikker på deg selv at du ikke vet hvilken fot du skal stå på. Du forsvinner, matmonsteret vokser og gror, før den til slutt overtar hele deg. Livet blir en jammerdal fordi hver dag blir en krig, og til slutt går det så langt at du egentlig bare ønsker å dø. Du slutter å si hva du mener, fordi din egen stemme forsvinner bak elefantstemmens ord, og alt som kommer ut av munnen din blir løgner på løgner, og mumlende, hviskende ord der du prøver å forklare deg selv.


Falskhet 5: Du kommer til å ha fullstendig kontroll over livet ditt, og andre mennesker vil se det.

Sannhet 5: Du kommer ikke til å ha et snev av kontroll. Hvordan kan du ha det, når du ikke har makt over deg selv? Alt andre mennesker kommer til å se, er et forvirret menneske som ikke vet helt hvordan det skal fikse livet.



Falskhet 6: Tykk er en lat, slaskete, grådig og uintelligent person. Tynn er en intelligent og flink person som har kontroll over livet sitt.

Sannhet 6: Hva som er tykk og tynt er forskjellig fra menneske til menneske. Er du radmager, er også hjernecellene dine døde, og det finnes ikke mer intelligens og flinkhet igjen. Farvel fornuft og forstand, hei galskap.



Falskhet 7: Du får mer tid. Bare tenk på all den tiden man bruker på å handle, lage mat, spise og rydde vekk? Du kan gjøre andre, morsommere ting.

Sannhet 7: Du får ikke mer tid. Du kommer til å bruke hvert eneste minutt av hverdagen til å tenke på mat, lese om mat, fokusere på mat, etc. Det kommer til å være det eneste som fyller dagene, timene, ukene dine, og det kommer til å gå ut over alt annet. Ingenting kommer til å bli morsomt lengre; du orker ingenting, ikke være sammen med venner, drive med interesser og hobbyer.


Falskhet 8: Du vil være mindre utsatt for en rekke sykdommer. Hjerteinfarkt, diabetes osv.

Sannhet 8: Akkurat, ja. Mennesker med spiseproblemer har økt risiko for beinskjørhet, hjerteproblemer, ødemer, elektrolyttforstyrrelser, håravfall, hullete tenner, dårlige negler og hud, blåmerker. Det er fantastisk pent. I tillegg blir huden grå, tærne blå og kroppsdeler verker til hver tid.


Falskhet 9: Du kan gå i bikini, og være STOLT!

Sannhet 9: Jeg kan love deg at du ikke kommer til å ta på deg en eneste bikini.



Jeg må innrømme at jeg er litt redd for å publisere dette, men jeg gjør det likevel. Hvis noen mener at dette ikke er passende, vil jeg gjerne ha tilbakemeldinger på det – så skal jeg fjerne alt sammen.

17 kommentarer:

Unknown sa...

Jeg synes det er bra du skriver dette Annika. For det første så viser det bare hvor sterk og hvor langt du har kommet deg på veien.
og for det andre så trenger verden litt mer fornuftig info..
Dessverre er det ikke alle som klarer å åpne øynene på egenhånd på den måte n at man rett og slett bare trenger hjelp til åpne de..
:) Du er flink å skrive. Leser hver dag, og du har virkelig et stort talent :) Skriver om viktige og ærlige ting, og det er slikt jeg liker det.. ;)
<3

Unknown sa...

og den kommentaren va fra ho Andrea :)

Anonym sa...

Du aner ikke hvor stor pris jeg setter på at du har skrevet dette.
Jeg satt akkurat og tenkte på å oppsøke helsesøster, for jeg vil ikke miste mer av meg selv og livet mitt. Og etter å ha lest dette overbeviste du meg om at det er akkurat det jeg bør gjøre.
Herlighet Annika, tusen takk!

Anonym sa...

jeg synes det er kjempe godt gjort av deg=)og det er bra at den virkelige sannheten får en sjanse til å komme frem;) stå på videre,
klem fra antonie

Stina h. sa...

Flott at du skriver om dette, og du må absolutt ikke fjerne noe!

Dette er sannheten, og jo flere som skriver om den, jo bedre.

Stå på - du er tøff Annika

Heltinne sa...

Åh, Annika. Tusen takk for dette innlegget! Det var sterkt skrevet, og jeg må innrømme at det fikk hjertet mitt til å banke litt og ble litt våt i lyekroken. Slev prøver jeg å holde den stygge sannheten mest mulig på avstand, selvom jeg har sett at den for noen år siden nesten fikk meg til å ta steget bort fra livet. Men likevel skal jeg få spesialisert hjelp nå.
Nok en gang Annika: Tusen takk<3

Heier på deg! *styrkeklem*

Anonym sa...

Du har virkelig kommet langt, Annika! :-)
Dette innlegget fikk åpnet øynene mine.

KARIANNE MARTINE sa...

Jeg har forferdelig lyst til å erklære at jeg står på din side. Jeg heier på deg Annika.

Mariann sa...

Veldig bra skrevet, og jeg kunne ikke vært mer enig! SF er et helvete.

Anonym sa...

amen!!!

mia sa...

fy faen, annika! så bra! så fantastisk bra skrevet! dette MÅ bare komme ut! kan du ikke gi tillatelse til at folk legger dette inn på bloggene sine? (du skal få æren selvsagt) det der trengte å bli skrevet/lest svart på hvitt, og jeg er så jævelig enig med deg. du er fantastisk, vennen min <3

Anonym sa...

Så evig bra!!! helt rett har du annika!! kjempebra skrevet..

enig med mia.. kanskje hjelper det hvis flere legger ut sånt???

magnill sa...

Bra skrevet!:))

Anonym sa...

Hei jeg er en gutt
Dette synes jeg var RÅ KULT

Dersom jentene tror vi ser etter jenter som knapt har overlevd en sultekatastrofe så tror de feil.
Vi Gutter synes jentene skal ha litt og ta i. Synes ikke jenter som du beskriver er fine.
Vi elsker jenter som deg som tør og stå frem som et forbilde, og viser at selv om du har vært langt nede så er det vei tilbake.
Stå på, og du er på rett vei

Mette sa...

også mister du de aller beste vennene dine, for godt om du ikke er forsiktig... :(

Anonym sa...

veldig bra skrevet, skal slutte å tenke at jeg burde bli tynner,spise mindre... Tusntakk!!!

Anonym sa...

Hei, jeg driver å leser rundt i blogger, og kom tilfeldigvis inn på din. Og jeg må si at det du skriver her var fantastisk bra, det fortjener du å høre! Jeg har akkurat de samme tankene som deg, og det er en oppmuntring å lese dette. Jeg har nemlig innsett dette selv, men det går lett i glemmeboken av og til blandt allt stresset.

Tusen takk! :)

Related Posts with Thumbnails

Annika

Skriverier: Mai 2008 - mars 2012.


Kontakt

annika_alexandersen @hotmail.com



Bloglovin'

Follow La vita e bella
Follow La vita e bella

Blog Archive